Springen naar inhoud

Zonnecollector

• Log in om te kunnen reageren

mister_t

mister_t

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 mei 2008 - 18:49

Als experiment heb ik een zonnecollector gebouwd met een kleine 'boiler' gemaakt van PVC pijp (zie foto).
Nu heb ik hem uitgetest en na 2 uurtjes zon was de boventemperatuur in de boiler al 65 graden celcius en de ondertemperatuur 55 graden. Dus het werkte wel, de bovenste pijp uit de collector werdt veel warmer dan de onderste.
Echter toen de zon wegging gebeurde er iets raars, de onderste pijp werdt veel warmer dan de bovenste.
Het lijkt erop dat het water weer begint af te koelen via de collector.
Dit kan toch niet , warm water blijft toch bovenin ?
De temp bovenin de boiler bleef wel warmer dan onderin,het verschil echter werdt kleiner.

Iemand een idee waarom de onderste gedeelte van de collector warm wordt als de zon weg is ?

Bijgevoegde afbeeldingen

• zonnecollector.jpg

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 mei 2008 - 18:14

Als ik je systeem een beetje snap aan de hand van de geleverde foto laat je water opwarmen in die vierkante (i denk ondiepe) bak op de foto, en dat water sla je op in die verticaal staande rioleringbuis daar tegen de muur. Je laat dat water circuleren.

Als dat zo is, dan lijkt het me logisch dat op een gegeven moment de temperatuur van het warm water van de middag in de opslag hoger is dan de temperatuur in je collector. Als het goed is laat je het opgeslagen water onderin je collector binnenkomen. Logisch dat je dan ziet wat je opmerkt. Je moet m.i. gewoon de circulatie stopzetten zodra het water dat uit de collector stroomt dezelfde temperatuur heeft als wat erinstroomt. En pas weer starten zodra de collectortemperatuur hoger wordt dan de opslagtemperatuur.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

mister_t

mister_t

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 mei 2008 - 19:43

Toch snap ik het niet helemaal, want warm water is lichter dan koud water heb ik begrepen.
Dus wanneer de collector afkoelt zou het koude water gewoon onderin blijven en de circulatie automatisch stoppen.
Als de collector wel warmer is gaat het warme water via de bovenste buis (uit de collector) naar de bovenste aansluiting op het 'vat'. Het 'koudere' water onderin het vat stroomt naar de onderste buis en wordt weer opgewarmt door de collector.

Helaas kan ik niet meten of het water ook echt stroomt wanneer de collector afkoelt :D
Ik merk alleen dat de temperatuur in de onderste buis meer wordt dan de bovenste. Ik zelf dacht dat het misschien te maken heeft met de lengte van de leidingen, omdat de onderste buis een korte waterleiding heeft naar het 'vat' wordt ie door geleidingswarmte opgewarmt ?

De collector is trouwens een verwarmings radiator die zwart geverft is omringt door isolatie materiaal.
Met daarvoor een doorzichtige plastic plaat (dubbel glas)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures