waterweerstand

Moderator: physicalattraction

Reageer

waterweerstand

De waterweerstand van een kano is volgens mij F=1/2A*Cw*Ro&V^3. Verlaag ik het gewicht van de boot+vaarder dan geld de wet van Archimedes en wordt A kleiner tot zover kom ik dus.

Wat ik wil weten wat is de potentiele snelheidswinst bij een afname van bijv. 5 kg.

enkele gegevens boot+vaarder is 115 kg Vgem=12 Km/h.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: waterweerstand

Deze oppervlakte is dus het oppervlakte van de kano die in water is en gericht is in de richting van het water. Dus als je aan het kanooen bent, is het het oppervlakte waaartegen het water loodrecht aanstuurt.

Als een kano dieper in het water ligt wordt dit oppervlakte dus groter en heb je een hogere weerstand.

Je weet echter niet hoeveel meer oppervlakte er bij komt want dan hoor je de breedte van dat opp. te weten. De lengte van het opp. is gerelateerd aan de diepgang, dus het gewicht in de bood.

Als het gewicht verdubbelt, verdubbelt het oppervlak. Volgens jouw formule verdubbelt dan ook de weerstand.

Re: waterweerstand

De waterweerstand formule is niet correct.

Dit moet zijn: F=1/2*A*Cw*Rho*V^2 (..en niet V^3)

Bij gewichtsverandering van boot+vaarder (G) veranderd alleen A.

A is geprojecteerd onderwater oppervlak van de boot in de vaarrichting.

Je kunt bij benadering zeggen dat verandering van A evenredig is met verandering van G. (niet helemaal zo, hangt af van vorm van de kano)

Als G verminderd van 115 naar 110 kg verminderd A ongeveer met factor 110/115 = 0.957

Bij gelijkblijvende weerstand gaat snelheid V omhoog met wortel uit 1/0.957. dit is ongeveer 2.2%

Re: waterweerstand

Wanneer het gewicht van de kano toeneemt, verandert het frontaal oppervlakte. Omdat het frontaal oppervlakte verandert, verandert hiermee niet ook de Cw waarde; de stroomlijn?

Reageer