Is dit nou rechtsgeldig?

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Is dit nou rechtsgeldig?

Heeft Stichting Brein met dit soort acties juridisch gezien nou een poot om op te staan? Of is het gebluf en moeten ze het hebben van slachtoffers die "bang" worden van een brief en uit zichzelf een schikking willen regelen?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Is dit nou rechtsgeldig?

Brein kan de mensen zelf niet vervolgen. Dat kan alleen justitie doen. Brein zal dus aangifte moeten doen tegen deze mensen. Dat betekent dus wel dat Brein moet weten om welke mensen het gaat. Deze gegevens mag Brein niet bij de internetprovider ophalen. Dat mag namelijk alleen met rechterlijke toestemming.

Als de personen zich gewoon stilhouden hebben ze een goede kans om er vanaf te komen. Brein is namelijk niet de officier van Justitie, ook al zouden ze dat graag willen zijn.

PS: Dit is mijn kennis van het rechtssysteem in Nederland. Dat hoeft niet te betekenen dat ik het bij het rechte eind heb.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 226

Re: Is dit nou rechtsgeldig?

Dan blijft de vraag of, en zo ja, op welke gronden de officier van justitie zich door Brein laat inschakelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Is dit nou rechtsgeldig?

Bovendien is downloaden niet verboden, en lijkt het me héél sterk dat Brein overtuigend kan bewijzen dat je bepaalde bestanden geshared hebt. In de meeste p2p programma's worden helemaal geen complete bestanden uitgewisseld, maar alleen willekeurige brokken data met een bepaalde checksum. Lijkt me sterk dat Brein alleen daarmee en in combinatie met log-gegevens van de provider een rechtzaak zou kunnen winnen...

Ik geloof uberhaupt niet dat mijn provider logt wat ik allemaal up- en download (zelfs geen checksums). Hooguit met welke adressen ik verbinding maak of wie ik email misschien, maar om juridisch gezien iets zinnigs met dat p2p dataverkeer te kunnen zouden ze alles moeten loggen wat er aan random data heen en weer wordt gestuurd, en dat is erg veel :shock:

Als ik zo'n brief zou krijgen zou ik hooguit al m'n zooi op een encrypted drive gooien.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Is dit nou rechtsgeldig?

Dit komt van een advocatenkantoor:

http://www.solv.nl/index.php?blz=3&nid=1642
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Re: Is dit nou rechtsgeldig?

Ik vraag mij ten zeerste af of zelfs "uploaden" zoals dat met tegenwoordige P2P programmas gebeurt wel strafbaar is. Een kleine analogie:

Ik kom een mij onbekende man tegen.

Hij vraagt: heb jij de laatste CD van "Madonna"

Ik zeg: Ja

Hij vraagt: Mag ik die copieren?

Ik zeg: Ja hoor.

Hij vraagt: Mag ik daar jou PC voor gebruiken?

Ik zeg: Ja hoor.

Hij copieert de CD van Madonna en gebruikt daarvoor o.a. mijn PC.

Wat is er strafbaar? Waar publiceer ik autheursrechtelijk beschermd materiaal?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Is dit nou rechtsgeldig?

L. schreef:Ik vraag mij ten zeerste af of zelfs "uploaden" zoals dat met tegenwoordige P2P programmas gebeurt wel strafbaar is. Een kleine analogie:

Ik kom een mij onbekende man tegen.

Hij vraagt: heb jij de laatste CD van "Madonna"

Ik zeg: Ja

Hij vraagt: Mag ik die copieren?

Ik zeg: Ja hoor.

Hij vraagt: Mag ik daar jou PC voor gebruiken?

Ik zeg: Ja hoor.

Hij copieert de CD van Madonna en gebruikt daarvoor o.a. mijn PC.

Wat is er strafbaar? Waar publiceer ik autheursrechtelijk beschermd materiaal?
Niet gehinderd door al te veel kennis op dit gebied stel ik mij voor dat bewust meewerken aan een strafbaar feit ook wel eens strafbaar zou kunnen zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Is dit nou rechtsgeldig?

Inderdaad, meewerken lijkt me ook strafbaar. Als je in bovenstaand voorbeeld "de laatste CD van Madonna kopiëren" vervangt door "Madonna doodschieten" en "jouw PC" door "jouw pistool, waarvoor jij een vergunning hebt" dan blijft jouw rol in het verhaal gelijk. En in deze situatie ben je zéker strafbaar.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Re: Is dit nou rechtsgeldig?

Met het grote verschil dat "het doodschieten van Madonna" een strafbaar feit is maar "de laatste CD van Madonna kopiëren" toegestaan is in de nederlandse autheurswet...

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Is dit nou rechtsgeldig?

Met het grote verschil dat "het doodschieten van Madonna" een strafbaar feit is maar "de laatste CD van Madonna kopiëren" toegestaan is in de nederlandse autheurswet...


Alleen voor eigen gebruik en dus niet door een onbekende man, zoals in jouw voorbeeld.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: Is dit nou rechtsgeldig?

Zoals al eerder gezegd lijkt het me zeer sterk dat de providers bij houden wat jij met je internet verbinding doet. Bovendien zouden ze dit, volgens mij, ook niet bekend mogen maken aangezien dat als een indirecte vorm van hacken wordt gezien(denk ik). Het opvragen van persoonsgegevens lijkt me al helemaal onmogelijk en je kunt volgens mij ook niemand aanklagen waarvan je niet weet wie hij is.
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Is dit nou rechtsgeldig?

Enige tijd geleden heeft een vriend van me bericht gekregen van zijn internetprovider dat wanneer hij gebruik zou blijven maken van sharingprogramma's hij zou worden afgesloten. Dit op verzoek van een filmmaatschappij.

Het is toen zo gelopen dat de filmmaatschappij een bureau inschakelt om hun rechten te verdedigen. Dat bureau ging zelf met behulp van downloadprogramma's kijken wie wat aan het sharen was, en van welk IP dit afkomt.

Deze gegevens werden vervolgens naar eigenaar van het ip-block gestuurd (de internetprovider) met het vriendelijk verzoek of zij maatregelen wilden nemen.

Wanneer in een dergelijk geval bij een grote overtreder de provider geen maatregelen wil nemen kan ik mij voorstellen dat het op een gegeven moment anders wordt gespeeld. Via een rechterlijk bevel kan de maatschappij van de provider persoonsgegevens achterhalen (uiteraard mits er voldoende bewijslast is).

Het is dus niet zo dat de provider je verkeer logt, maar dat bureaus hier actief onderzoek naar doen. Daarom zijn ook IP-block-lists uitgevonden, zodat je met je sharingsoftware ipblocks van bekende bureaus van je machine kan buitensluiten... :shock:

Hoe dan ook: ook het sharen van slechts een onderdeel is wel degelijk strafbaar. Of dat nu een onderdeel of het geheel is doet er niet toe.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: Is dit nou rechtsgeldig?

Heb ik mazzel dat mijn IP om de 10 minuten verandert :shock:
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Gebruikersavatar
Berichten: 215

Re: Is dit nou rechtsgeldig?

Heb ik mazzel dat mijn IP om de 10 minuten verandert   :shock:


Dat helpt niet. Dat is de IP van jouw computer, voor jouw computer (mogelijk netwerk). Je provider gebruikt meestal een ander nummer voor jouw, bovendien als je al een uitzonderlijke provider hebt, zien ze na een tijdje het verband wel.
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."



- Philip K. Dick

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Is dit nou rechtsgeldig?

Dat helpt niet. Dat is de IP van jouw computer, voor jouw computer (mogelijk netwerk). Je provider gebruikt meestal een ander nummer voor jouw, bovendien als je al een uitzonderlijke provider hebt, zien ze na een tijdje het verband wel.
Weet je het zeker? Zo'n opsporingsinstantie kan volgens mij het verschil niet zien tussen 2 verschillende gebruikers, of één gebruiker wiens IP is gewisseld.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Reageer