De verwarring over psychologie

Reageer
Berichten: 1

De verwarring over psychologie

Heee,

Aller eerst hoop ik dat iemand mijn bericht leest, want ik ben na het doorspitten van dit forum een beetje in de war geraakt over de opleiding psychologie.

Ik zie dat sommige berichten wel van een erg lange tijd terug zijn, dus hopelijk wordt het forum toch nog wel zo nadrukkelijk bekeken dat iemand mijn bericht leest.

Ten tweede dan een korte inleiding. Ik ben scholier die twijfelt tussen de studies Psychobiologie en Psychologie en graag dieper op het verschil tussen Psychobiologie en de masteropleiding neuropsychologie wil in gaan.

Dan nu mijn verwarring;

Ik las op dit forum dat de studie van psychologie zich niet richt op het praten met mensen/genezen van mensen? Dat je daarvoor beter geneeskunde kan studeren?

Maar bij geneeskunde leer je toch niet hoe de mensen op je reageren en dus niet wat de juiste mentale behandeling is?

Ik begrijp juist van de informatie die wordt gegeven van psychologie, zowel op tv als internet, dat dit juist wel de bedoeling is van dit vak. Afgezien van dit forum.

Moet je om bijv. in de psychiatrie te gaan werken, juist geen psychologie studeren? Is dit een misvatting?

Als iemand toch al de tijd heeft om mijn bericht te lezen, kan je dan ook misschien het verschil tussen de psychobiologie en neuropsychologie geven?

Van psychobiologie heb ik, ook op dit forum, vernomen, wel van berichten uit 2004/2005, dat de relatie tussen de biologie en psychologie niet zo duidelijk wordt weergegeven in deze studie. Omdat deze berichten van min 3jaar terug zijn vraag ik mij af of dit nog steeds het geval is, of dat er inmiddels een aanpassing is gemaakt om ze meer met elkaar in verband te leggen (?).

Oew, het bericht is toch wel iets langer geworden dan verwacht.

Ondanks dat hoop ik toch echt dat iemand wilt reageren!

Groetjes (:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: De verwarring over psychologie

Goed dat je een nieuw topic start. Ik weet niet over welke berichten het juist allemaal gaat, maar ik geef graag - voor zover ik dat kan - wat extra uitleg.
Ik las op dit forum dat de studie van psychologie zich niet richt op het praten met mensen/genezen van mensen? Dat je daarvoor beter geneeskunde kan studeren?
Dat klopt niet, of toch niet helemaal. Psychologie richt zich niet alleen op het praten met mensen of op genezing, maar op een zeer breed veld van onderzoek naar psychisch en gedragsmatig functioneren (een overzichtje staat in de bijsluiter van dit forum). De klinische psychologie richt zich op die mensen die lijden ondervinden in hun psychisch functioneren. Psychotherapeuten helpen deze mensen (sommige therapeutische richtingen doen dit bij uitstek door te praten, andere therapievormen kunnen een andere focus hebben). De geneeskunde richt zich vooral op het lichaam, op somatische ziekte.

Wat betreft psychische stoornissen staat de term "genezen" vaak ter discussie, omdat ze "ziekte" impliceert. Veel psychologen vinden dat (het merendeel) psychische stoornissen niet als ziekte opgevat moeten worden.
Ik begrijp juist van de informatie die wordt gegeven van psychologie, zowel op tv als internet, dat dit juist wel de bedoeling is van dit vak. Afgezien van dit forum.
Wat dit forum betreft: hier richten we ons op het verzamelen van wetenschappelijke kennis, niet op diagnostiek en behandeling, omdat dit via het internet niet mogelijk is en er weinig tot geen gebruikers zijn die hiervoor opgeleid zijn (zie opnieuw de bijsluiter). Als je het hebt over informatie op het internet, kan je beter enkele links geven. Er staat veel nuttigs op het net, maar evengoed veel onzin.
Moet je om bijv. in de psychiatrie te gaan werken, juist geen psychologie studeren? Is dit een misvatting?
In de psychiatrie werken doorgaans multidisciplinaire teams, en daar zitten zeker psychologen bij.
Als iemand toch al de tijd heeft om mijn bericht te lezen, kan je dan ook misschien het verschil tussen de psychobiologie en neuropsychologie geven?
Over psychobiologie kan ik je niet veel vertellen, het wordt alleen gedoceerd aan de UvA. Volgens wikipedia is het "de wetenschappelijke studie van het geestelijk functioneren en gedrag met betrekking tot andere biologische processen". Neuropsychologie is de studie van het geestelijk functioneren in relatie met de neurologie (die het centraal zenuwstelsel bestudeert).

Berichten: 32

Re: De verwarring over psychologie

Ik zit momenteel middenin mijn eerste jaar psychologie. Ten eerste wil ik opmerken dat iedere universiteit hetzelfde is qua studie opbouw. Sommige zijn meer biologisch, andere meer klinisch.

Ikzelf studeer in Nijmegen. Hier merk je vooral dat psychologie heel erg onderzoeksgericht is. Daarnaast wordt psychologie heel breed gemaakt. De eerste 3 jaar is alles algemeen. Psychologie is er interdisiplinair, voor elk wat wils, eigenlijk. Natuurlijk kun je er ook therapeut mee worden, maar je kunt ook onderzoeken, lesgeven, etc. Er zijn biologische, persoonlijke en gedragingskanten aan de opleiding psychologie, respectievelijk: Brein, persoon en gedrag.

Ik zou je willen aanraden om de studiegidsen door te kijken van verschillende universiteiten. De vakken die hierin staan geven je vast een beeld van de studieopbouw. Daarnaast wil ik ook opmerken dat de psychologie in zijn algemeenheid ook erg aan het veranderen is. Ik heb het idee dat het de afgelopen jaren (jaartje of 20?) erg druk is zich te bewijzen als 'serieuze wetenschap'. Je zult dus overal veel (empirisch) onderzoeken vinden.

Veel meer dan alleen 'mensen helpen' dus, hoewel het hier wel altijd weer op terugkomt

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: De verwarring over psychologie

Misschien de hoofdzaak : psychologie is een gedragswetenschap. Menselijk gedrag wordt bestudeerd om allerlei doelen. Afhankelijk van die doelen zijn er richtingen binnen de psychologie, zoals klinische psychologie, arbeidspsychologie, neuropsychologie etc.
Ik heb het idee dat het de afgelopen jaren (jaartje of 20?) erg druk is zich te bewijzen als 'serieuze wetenschap'. Je zult dus overal veel (empirisch) onderzoeken vinden.


In de psychologie wordt volgens mij niet meer of minder gepubliceerd dan in andere wetenschapsgebieden. Psychologie hoeft zich niet meer te bewijzen, maar een probleem is wel dat psychologie een imagoprobleem heeft. Veel mensen weten niet wat psychologie inhoudt.

Overigens denk ik dat psychologierichtingen met biologische aspecten de komende tijd hot zullen worden. Mocht ik nu psychologie studeren dan zou ik me op dat gebied zeker opleiden.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Reageer