[scheikunde] redox-titratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 27

[scheikunde] redox-titratie

Hallo beste mensen, ik had een vraag over deze redox-titratie, hier is de opgave:

- De inhoud van een (gewone) batterij bestaat uit een mengsel met bruinsteen en ammoniumchloride als belangrijkste componenten. Van dit mengsel wordt 1,50 g samen met 250 mL 0,060 M oxaalzuuroplossing verwarmd. Men stopt als al het bruinsteen is opgelost. De overmaat oxaalzuur titreert men terug met 24,9 mL 0,0214 M kaliumpermanganaat.

a) Geef de RV voor de opgetreden reacties

b) Bereken het bruinsteen-gehalte in deze batterij in massa%.


Bruinsteen= MnO2 = mangaan(IV)oxide (grotendeels, mag in deze opdracht aangenomen worden dat het alleen hieruit bestaat)

Ammoniumchloride= NH4Cl

Deze 2 zijn gemengd in een onbekende verhouding die dus bij b) uitgerekend moet worden.

Mijn vraag is nu wat ik moet doen (niet dat ik niks weet, maar zie hieronder: ik kom niet verder)

Allereerst de RV.

MnO2 + NH4Cl + H2C2O4

Ox: MnO2 + 4H+ +2e- <-> Mn2+ + 2H2O

Red: H2C2O4 <-> 2CO2 + 2H+ + 2e-

------------------------------------------------------

MnO2 + 4H+ + H2C2O4 --> Mn2+ + 2H2O + 2CO2 + 2H+ + NH4Cl

MnO2 + 2H+ + H2C2O4 --> Mn2+ + 2H2O + 2CO2 + NH4Cl

Nu weet ik niet of deze reactie wel klopt. Want van H2C2O4 wordt nu zowel gebruik gemaakt van het waterstofatoom bij de oxidatiereactie met mangaan(IV)oxide, maar ook het gehele molecuul reageert in de reductie... Ik ben het even kwijt. Wie maakt mij wegwijs?

edit: ik weet niet hoe ik sub- en superscript tekens kan maken op dit forum, als iemand mij vertelt hoe dan pas ik het graag aan, dat leest wat makkelijker :D

Berichten: 27

Re: [scheikunde] redox-titratie

bump.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: [scheikunde] redox-titratie

MnO2 + 2H+ + H2C2O4 --> Mn2+ + 2H2O + 2CO2 + NH4Cl
Waaruit ontstaat die NH4Cl aan de rechterkant?
Nu weet ik niet of deze reactie wel klopt. Want van H2C2O4 wordt nu zowel gebruik gemaakt van het waterstofatoom bij de oxidatiereactie met mangaan(IV)oxide, maar ook het gehele molecuul reageert in de reductie... Ik ben het even kwijt. Wie maakt mij wegwijs?
H+ kan van water komen maar in dit geval zal het wel van de aanwezige NH4Cl komen want NH4+ is immers een zwak zuur.
ik weet niet hoe ik sub- en superscript tekens kan maken op dit forum
Subscripts maak je door er de tags [ sub] en [ /sub] omheen te zetten: subscript maar dan zonder de spatie tussen de vierkante haken

Superscripts maak je door er de tags [ sup] en [ /sup] omheen te zetten: superscript maar wederom zonder de spatie tussen de vierkante haken.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 27

Re: [scheikunde] redox-titratie

Waaruit ontstaat die NH4Cl aan de rechterkant?
Die 'ontstaat' niet maar die heeft niet meegedaan aan de redox reactie, en moet dus na de halfreacties bij het eindproduct weer worden toegevoegd.

Maar enig idee iemand hoe ik verder moet?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: [scheikunde] redox-titratie

Die 'ontstaat' niet maar die heeft niet meegedaan aan de redox reactie, en moet dus na de halfreacties bij het eindproduct weer worden toegevoegd.
Reacties, ook halfreacties, moeten altijd in balans zijn. Dus: links en rechts dezelfde atomen, in dezelfde totaalhoeveelheden. Idem voor lading. Je mag dus niet zomaar aan 1 kant NH4Cl toevoegen, tenzij je dat ook aan de andere kant doet. Maar als een stof niet meedoet aan de reactie komt dan aan beide zijden 2 keer hetzelfde molecuul terug, dus die laat je weg.
Maar enig idee iemand hoe ik verder moet?

Schrijf de reactie nog een op, aannemende dat NH4+ optreeedt als H+ leverancier.

Schrijf daarna de reactievergelijking van de terugtitratie op.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer