Remkracht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Remkracht

Bedankt voor het beantwoorden van mn vorige vraag!

Hoi hoi, nou zit ik te dubben met de volgende vraag:

als een aanhanger achteruit wordt weggezet tegen een helling van 5 graden (en er is verder geen rolweerstand)

, hoever wordt de oplooprem van de aanhanger dan opgedrukt en in hoeverre leid dit tot remmen, bij de volgende parameter waarden:

1. massa aanhager leeg 250 kg, beladen 750 kg.

2. diameter banden 50 cm

3. diameter trommel 20 cm

4. wrijvingscoefficient tussen banden en (droge) weg 0,5

5. wrijvingscoefficient tussen remschoen en remtrommel 0,5

6. hefboomverhouding van de hefboom aan de ingaande kant ‘3 op 1’

7. hefboomlengte aan de uitgaande kant 5 cm

8. nokhoogte 2 cm

9. veerstijfheid van de oploopveer 100N/cm

10. massa trekvoertuig (auto)

11. vertragingskracht

12. speling remkabel

13. afstand aanhanger op hellend valk (aanname)

kan iemand mij hierbij helpen??

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Remkracht

Bedoel je nu eigenlijk in eerste instantie hoe hard die aanhanger tegen de trekhaak zal duwen als hij achteruit een helling van 5% opgeduwd wordt?

Ook ben ik nou wel eens heel benieuwd naar de achtergrond van deze toch wel heel specifieke vragen, met wat voor doel zoek je hierop een antwoord?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: Remkracht

Hoi het gaat eigenlijk om hoever de oplooprem opgedrukt wordt en in hoeverre dit leid tot remmen.

dus ik denk dan idd dat het de bedoeling is om uit te rekenen hoe hard de aanhanger tegen de trekhaak zal duwen bij een helling van 5 graden. Maar hoe???

de vragen zijn afkomstig van een verslag dat ik moet maken over de oplooprem van een aanhanger.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Remkracht

  • met constante snelheid achteruit rijdend
  • Rolwrijving en eventueel remmend achteruitrijden (waarom zou je trouwens) buiten beschouwing gelaten
  • op een dissel evenwijdig met het wegoppervlak
levert dat een extra duwkracht ( in newton, N) op ter grootte van massa (kg) x 10 (m/s²) x sin(hellingshoek).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: Remkracht

Bedankt!

maar wat is die 10m/s eigenlijk

en de constante snelheid acteruit rijdend? weet ik niet en als ik die moet berekenen

hoe doe ik dat?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Remkracht

maar wat is die 10m/s eigenlijk
10 m/s²

Dat is de (afgeronde) valversnelling op aarde, ofwel de versnelling die alle voorwerpen ondervinden op het aardoppervlak, in de richting van het middelpunt van de aarde. Voor een simpel begrip, het bepaalt de sterkte van de aantrekkingskracht van de aarde op een massa van 1 kg. Door die 10 m/s² te vermenigvuldigen met de massa van een voorwerp weet je hoe groot de aantrekkingskracht (in newton) van de aarde op dat voorwerp is. Op de maan is de aantrekkingskracht kleiner, de valversnelling aldaar is slechts 1,6 m/s². NB, dit zijn afgeronde waarden.
en de constante snelheid achteruit rijdend? weet ik niet en als ik die moet berekenen
hoef je ook niet te berekenen. Zolang de snelheid waarmee je de helling oprijdt maar constant is zal die veer altijd evenver indrukken als gevolg van de zwaartekracht. Maakt niet uit of je stilstaat, constant 5 km/h uur rijdt, of constant 137,3 km/h. Maar als je versnelt wordt het wél ingewikkelder. M.a.w., je staat bijvoorbeeld stil, en je veer is 10 cm ingedrukt (ik noem maar wat). Dan breng je de combi achterwaarts op gang, tijdens het "optrekken" zal de veer verder worden ingedrukt. Even later rij je met een constante snelheid van 5 km/h achteruit de helling op, dan is je veer maar weer slechts 10 cm ingedrukt.

Hierbij verwaarlozen we rolwrijving van de wielen. En in de praktijk zul je zo snel niet achteruit gaan dat je last zult krijgen van luchtweerstand. Want daardoor wordt de veer tijdens het rijden anders ook nog wat verder ingedrukt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer