Springen naar inhoud

Potentiaal batterijpolen


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 mei 2008 - 16:08

Een vraag waar ik nooit zo bij heb stilgestaan.

De min van een auto-accu zit bijvoorbeeld aan het chassis verbonden. Nou kan ik me niet voorstellen dat we graag een potentiaalverschil hebben tussen onze auto en de aarde. Maar is de potentiaal van de minkant van die accu ook inderdaad 0V, of zie ik iets over het hoofd?

Zie het schematisch zo:

accu_aarde.png

Hoe groot moeten de waarden van de weerstanden zijn opdat ik op punt A, B of C een aarde kan vastknopen zonder dat die aardleiding stroom gaat voeren?

En hoe zit dat met andere batterijen/accu's?

Veranderd door Jan van de Velde, 17 mei 2008 - 16:08

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

kotje

    kotje


  • >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 17 mei 2008 - 18:24

Ik denk dat aan rubberbanden van een auto roet (koolstof) is toegevoegd om de elektrische weerstand klein te houden. Als dit juist is dan krijgen we in A bijna kortsluiting, in B stroom en in C nog een kleinere stroom.
M.a.w. ik begrijp de vraag niet :D

Ik denk dat aan rubberbanden van een auto roet (koolstof) is toegevoegd om de elektrische weerstand klein te houden. Als dit juist is dan krijgen we in A bijna kortsluiting, in B stroom en in C nog een kleinere stroom.
M.a.w. ik begrijp de vraag niet :P
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

#3

EvilBro

    EvilBro


  • >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 mei 2008 - 18:31

Hoe groot moeten de waarden van de weerstanden zijn opdat ik op punt A, B of C een aarde kan vastknopen zonder dat die aardleiding stroom gaat voeren?

Stroom gaat altijd in een rondje. Aangezien de aardleiding de enige verbinding is, is het niet mogelijk dat er stroom door die aardleiding gaat lopen, want die stroom kan niet terug. Je mag je weerstandswaarden dus zo kiezen als je zelf wilt.

#4

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 mei 2008 - 18:45

Vergeet die banden en dat roet (dat overigens niks met de elektrische eigenschappen van banden te maken heeft, het verlengt voornamelijk de levensduur van je banden).

Bouw de schakeling als in mijn topicstart. Neem voor elke weerstand voor mijn part 100 ohm. Is érgens in die schakeling de potentiaal 0 (m.a.w., gelijk aan de potentiaal van de aarde) zodat, als ik aan dat punt een aardleiding vastknoop, door die aardleiding geen stroom zal vloeien, omdat er geen potentiaalverschil is?

Ik heb stiekem het vermoeden dat mijn antwoord ergens in de elektrochemie ligt. Hoe zit dat voor verschillende typen batterijen/accu's? En voor bijvoorbeeld de voeding van mijn GSM om nmaar eens een voorbeeld te noemen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#5

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 17 mei 2008 - 19:00

Als er geen aardleiding is aangebracht is het potentiaalverschil tussen enig punt in de accukring en de aarde onbepaald. Aangezien het twee losstaande systemen zijn hebben ze qua potentiaal geen relatie met elkaar.
Zodra je een aardleiding aanbrengt komt het geaarde punt op aardpotentiaal te liggen en dat is het dan.

#6

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 mei 2008 - 19:13

Stroom gaat altijd in een rondje. Aangezien de aardleiding de enige verbinding is, is het niet mogelijk dat er stroom door die aardleiding gaat lopen, want die stroom kan niet terug.


Aangezien het twee losstaande systemen zijn hebben ze qua potentiaal geen relatie met elkaar.
Zodra je een aardleiding aanbrengt komt het geaarde punt op aardpotentiaal te liggen en dat is het dan.

OK, wat ik nog even niet bevat is of dat altijd geldt, of slechts na het instellen van een evenwicht (hoe kort dat ook moge duren)

Overdreven: ik zet 100 auto-accu's in serie, neem een aardleiding met gevoelige ampčremeter en sluit dat op de pluspool van mijn batterij aan. Wat gebeurt er?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#7

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 18 mei 2008 - 14:55

Volgens mij gebeurt er dan helemaal niks. Op zich is het wel een interessant experiment, maar waar haal je zo gauw 100 accu's vandaan?

#8

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 mei 2008 - 15:00

Nou ja, wat 100 accu's doen zal één accu óók doen (gesteld dat er iets gebeurt) , maar minder makkelijk meetbaar.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#9

ghrasp

    ghrasp


  • >250 berichten
  • 413 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 mei 2008 - 16:01

Er gebeurt inderdaad weinig alleen vanaf het moment dat een pool geaard is staat de andere wel onder spanning terwijl die daarvoor ook onbepaald is.
Het is gebruikelijk om het punt waar je de aarding legt ook gewoon als nul volt aan te geven. Bij een zwevend systeem weet ik niet wat gebruikelijk is maar kan in principe elk punt als O worden genomen, het gaat immers toch steeds om het potentiaalverschil.

Als je bij A ook een aardverbinding krijgt is de lekstroom groter naarmate de weerstanden hoger zijn. Hoe groter die zijn des te groter is de spanning over die weerstanden. Of begrijp ik de vraag hier niet goed ?

De situatie waarbij je chassis geaard is via de banden is in wezen niet verschillend van een geaard net in huis behalve dan dc in plaats ac.

#10

Ahoyyyy

    Ahoyyyy


  • >25 berichten
  • 53 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2008 - 12:13

Als je 1 pool van je batterij aan de aarde legt zal er een piekstroom een hele korte tijd vloeien. Omdat de grond en de andere pool van je batterij een (zeer kleine) condensator is (2 geleidende stoffen gescheiden door een diëlektricum). Eigenlijk zal er een constante stroom vloeien(condensator geraakt nooit helemaal opgeladen). Maar die is verschrikkelijk klein en niet meetbaar vrees ik :D.

Is dit een antwoord op jou vraag?

Veranderd door Ahoyyyy, 21 mei 2008 - 12:19


#11

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 mei 2008 - 16:42

Als je ..//..

Is dit een antwoord op jou vraag?

Dát zocht ik. Dat "gevoel" had ik eerlijk gezegd, maar ja, het zal niet de eerste keer zijn dat ik op intuďtie op mijn bek ga.... :D .
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#12

ajw

    ajw


  • >250 berichten
  • 379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2008 - 20:10

Als je 1 pool van je batterij aan de aarde legt zal er een piekstroom een hele korte tijd vloeien. Omdat de grond en de andere pool van je batterij een (zeer kleine) condensator is (2 geleidende stoffen gescheiden door een diëlektricum). Eigenlijk zal er een constante stroom vloeien(condensator geraakt nooit helemaal opgeladen). Maar die is verschrikkelijk klein en niet meetbaar vrees ik :D.

Is dit een antwoord op jou vraag?

Ik moet ook op basis van gevoel spreken, maar is het effect van het chemische evenwicht dat aan de anode of kathode ingesteld wordt niet vele malen groter dan het bovengenoemde condensator effect (aangenomen dat dit nog niet gebeurd is bij de productie van de batterij)?

En welke constante stroom bedoel je, lekstoom doordat lucht of isolatiemateriaal niet 100% isoleert?

Veranderd door ajw, 21 mei 2008 - 20:15


#13

EvilBro

    EvilBro


  • >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 mei 2008 - 13:08

Dát zocht ik.

Je bent iets te gretig. Je moet je namelijk ook nog even afvragen of hetgeen je zocht inderdaad klopt. Dat doet het volgens mij niet anders zou galvanische scheiding onzin zijn en ik kan je vertellen uit ervaring dat dat niet zo is.

#14

DePurpereWolf

    DePurpereWolf


  • >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 mei 2008 - 15:02

Men heeft elektronen nodig voor de reactie, die zijn alleen te leveren via de positieve kant (de elektronen lopen van negatief naar positief). De 'aarde' (of de auto) kan geen positieve ionen leveren, bijvoorbeeld protonen, want die geleiden niet in metaal, gaten geleiden, maar protonen niet.
Je kunt dus rustig de accu aan de negatieve kant aan de aarde hangen, want er kunnen geen ionen het systeem inlopen.

Elektronen kunnen zich makkelijk verplaatsen in een metaal, ook al is er geen gesloten kring, dat betekend dan gewoon dat de andere kan van het metaal wat positief geladen word.

#15

EvilBro

    EvilBro


  • >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 mei 2008 - 15:27

Je kunt dus rustig de accu aan de negatieve kant aan de aarde hangen, want er kunnen geen ionen het systeem inlopen.

Volgens mij kun je elk willekeurig punt aan aarde hangen. Zolang je maar niet meer dan 1 punt aan aarde legt (Want aardlussen!).





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures