Springen naar inhoud

Waarom is een universiteit geen school?

• Log in om te kunnen reageren

alles

alles

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 mei 2008 - 19:51

Hallo,

Ik vroeg mij af waarom een universiteit geen school is en een hogeschool wel? En ben je nu wel of geen student als je naar een hogeschool gaat?
"Laten we zo lang mogelijk zingen onderweg: de weg wordt er minder eentonig door."
-Publius Vergilius Maro

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

alles

alles

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 mei 2008 - 20:35

Ik zie net dat ik erg grote grammaticale fout heb gemaakt in de titel van dit topic, mijn excuses.
"Laten we zo lang mogelijk zingen onderweg: de weg wordt er minder eentonig door."
-Publius Vergilius Maro

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 mei 2008 - 20:59

Ik zie net dat ik erg grote grammaticale fout heb gemaakt in de titel van dit topic, mijn excuses.

Geen probleem, inmiddels aangepast :D
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

jhnbk

jhnbk

• >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 mei 2008 - 21:11

Het essentiële verschil ligt 'm in de manier van werken. De universiteit is meer theoretisch gericht terwijl de hogeschool meer naar de praktijk leunt. (Uiteraard is praktijk niet mogelijk zonder theorie)
Wat mij betreft kunnen het beiden studenten genoemd worden.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 mei 2008 - 08:45

een universiteit is voor mij ook een school, een 'speciale' school. net zoals een hogeschool ook geen middelbare school is.

Morzon

Morzon

• >1k berichten
  • 2002 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 mei 2008 - 11:12

Een school is een instelling waar onderwijs wordt gegeven en een universiteit is een instelling waar wetenschappelijk onderwijs wordt gegeven.

Maar als ik naar de universiteit ga dan zeg ik meestal tegen mijn ouders/vrienden dat ik naar school ga. Of als ik wordt gebeld; ik ben onderweg naar school.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Spitfire28

Spitfire28

• >250 berichten
  • 597 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 mei 2008 - 11:31

en als je een wetenschappelijke richting volgt in een hoge school? Krijg je dan geen wetenschappelijk onderwijs?

Veranderd door Fabrice Macours, 18 mei 2008 - 11:32

Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

dirkwb

dirkwb

• >1k berichten
  • 4172 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 mei 2008 - 11:36

en als je een wetenschappelijke richting volgt in een hoge school? Krijg je dan geen wetenschappelijk onderwijs?

Wat betreft dat ben ik het ook met Morzon niet eens, wetenschappelijk onderwijs kan ook op een hogeschool gegeven worden.
Quitters never win and winners never quit.

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 mei 2008 - 11:49

Idd, in belgië kan je ook academische bachelors/masters halen op hogeschool en dat ook in wetenschapsrichtingen. Dus dat gaat niet op. Voor mij zijn het beide gewoon scholen met studenten.

ferry

ferry

• >250 berichten
  • 954 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 mei 2008 - 12:15

Dat "studenten" tegenwoordig de neiging hebben "school" te zeggen terwijl ze het over de "universiteit" hebben, niet naar "college" maar naar "les" gaan en het niet meer hebben over "docenten" of "hoogleraren" maar over "leraren" zegt voor mij altijd genoeg over hoe schools de universiteit is geworden. Dat is overigens niet de schuld van de leerlingen maar van de maatregelen die er de afgelopen jaren zijn doorgevoerd, zowel op de middelbare school als de universiteit.

Overigens is een groot verschil tussen hogescholen en universiteiten dat bij de laatstgenoemde naast wetenschappelijk onderwijs ook wetenschappelijk onderzoek wordt verricht. En, hoewel hogescholen de afgelopen jaren ook meer onderzoek zijn gaan doen, heeft dat niet dezelfde wetenschappelijke kwaliteit.

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 mei 2008 - 16:42

Ik persoonlijk gebruik altijd de termen uni(versiteit), college, docenten en studeren i.t.t. school, les en huiswerk maken. Maar veel kennissen doen dat niet. Ik denk dat het er ook mee te maken heeft dat de ene studie schoolser is dan de ander. Zo zijn wij bij natuur- en wiskunde redelijk zelfstandig en anoniem, terwijl een kennis die Zweeds studeert in een kleine groep op een schoolse manier 'les' krijgt: 'klassikaal' teksten voorlezen, erg amicaal met de 'leraren' omgaan, samen films kijken in de 'les', weinig eigen verantwoordelijkheid, enz.
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

nabob

nabob

• >250 berichten
  • 469 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2008 - 17:02

Dat "studenten" tegenwoordig de neiging hebben "school" te zeggen terwijl ze het over de "universiteit" hebben, niet naar "college" maar naar "les" gaan en het niet meer hebben over "docenten" of "hoogleraren" maar over "leraren" zegt voor mij altijd genoeg over hoe schools de universiteit is geworden. Dat is overigens niet de schuld van de leerlingen maar van de maatregelen die er de afgelopen jaren zijn doorgevoerd, zowel op de middelbare school als de universiteit.

Zelf ben ik van mening dat ook de 'leerlingen' niet geheel vrij te pleiten zijn. Het openlijke geklets van de meisjes over het weekend en het meelijwekkende machogedrag van de jongens spreekt boekdelen. Natuurlijk geldt dit niet voor alle deelnemers aan het wetenschappelijk onderwijs maar er mag van toch wel een redelijk aantal personen wel een wat meer volwassen houding verwacht worden op de universiteit.
Ooit heb ik meegemaakt dat een fors aantal 'leerlingen' te laat in de collegezaal verscheen. De 'leraar' snauwde de jongens en meisjes toe dat ze met zulk een instelling hun succes maar beter op het meer schoolse HBO konden gaan beproeven. De hele zaal was vervolgens stil waarop de docent in goede orde met zijn 'les' kon aanvangen. Een week later moest de bewuste 'leraar' openlijk zijn excuses aanbieden op instigatie van zijn superieuren. De jongens en meisjes, zich zelf van geen schuld bewust, waren van mening dat dergelijk gedrag van een 'leraar' niet past binnen een schoolse atmosfeer.
Wat een schertsvertoning!
Wetenschap is geen geschiedenis van idealen maar van successen.

Ike

Ike

• >100 berichten
  • 189 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juli 2008 - 14:24

Volgens Van Dale is een school 'een inrichting waar onderwijs gegeven wordt'. Met deze definitie in het achterhoofd kunnen we dus stellen dat zowel universiteiten als hogescholen scholen zijn.

Van Dale noemt een student 'iemand die studeert in het tertiair onderwijs'. Dus zowel hogescholen als universiteiten hebben studenten.

alles

alles

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 juli 2008 - 18:26

Volgens Van Dale is een school 'een inrichting waar onderwijs gegeven wordt'. Met deze definitie in het achterhoofd kunnen we dus stellen dat zowel universiteiten als hogescholen scholen zijn.

Ik dacht dat op de universiteit geen onderwijs wordt gegeven, maar wel educatie. Volgens Van Dale is educatie 'onderwijs en opvoeding'. Volgens deze beredenering zou de universiteit, naast het onderwijzen van haar studenten, ook nog verantwoordelijk zijn voor het opvoeden van deze studenten. Maar hoe ik me dat precies moet voorstellen weet ik niet.

Van Dale noemt een student 'iemand die studeert in het tertiair onderwijs'. Dus zowel hogescholen als universiteiten hebben studenten.

Als ik mij niet vergis hoort een hogeschool tot het secundair onderwijs.
-Publius Vergilius Maro

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 juli 2008 - 19:39

De definties zijn een beetje subjectief, daamee komen we er niet echt.
Ik zou zeggen: op een universiteit wordt wetenschap bedreven, en dat is fundamenteel veschillend van een school. Uiteraard zijn er ook overeenkomsten, zoals het feit dat op bij instellingen onderwijs wordt gegeven.
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures