Opname stoffen in bloed

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 49

Opname stoffen in bloed

gegroet

het betreft het soort vraagstukken als volgt... zou iemand mij hier wat tips kunnen voor geven...

kzal hieronder de antwoorden die het volgens mij moeten zijn + de redenering...

Voorbeeld: Een kat met miltontsteking krijgt een perorale behandeling met antibioticapillen.

Geef de juiste volgorde van de hierondervermelde structuren waarlangs dit medicament na lokale

resorptie in de bloedvaten doorheen de bloedbaan passeert om de uterus te bereiken

(antwoord in de aard van: 4 2 8 5; dus niet alle cijfers moeten noodzakelijk gebruikt worden):

1) aorta abdominalis (2) a. celiaca (3) a. mesenterica cranialis (4) mitraalklep (5) truncus pulmonalis (6) tricuspidaalklep (7) v. portae (8) v. cava cranialis (9) v. cava caudalis

antwoord: …………………………………………………………………………….………..……..

2, 7,9

Dus het wordt oraal opgenomen en komt dus via de maag in de bloedsomloop daarom de a.celiaca, vervolgens verzameld het veneuse bloed van de maagdarmtractus in de zware V. portae vazn de lever en vandaar door naar v. cava caudalis...

Mor weet niet hoe het zelf tot de uturus komt van hieruit als zelfs de redenering die ik maak klopt...

dank bij voorbaat

maxime

Berichten: 55

Re: Opname stoffen in bloed

De tip die ik kan geven is: maak je de circulatie inzichtelijk.

De volgorde van de opgave is: 7, 9, 6, 5, 4, 1, verder weet ik de specifieke toestand bij de kat niet (zit in de menselijke geneeskunde)

Het farmacon wordt in t.h.v. de dunne darm opgenomen in het bloed en via de v.portae naar de lever gevoerd.

Deze geeft zijn bloed aan de v. cava inferior (vena cave caudalis) die in het rechter atrium uitmondt. Van rechter atrium naar rechter ventrikel wordt de tricuspuidalidklep gepasseerd. Vanuit de re. ventrikel moet alle bloed naar de kleine circulatie (longen) via de truncus pulmonalis, en uit de longcapillairen weer naar het hart (linker atrium via de venae pulmonales). Uit het li. atrium gaat het via de mitralisklep naar de li. ventrikel en van daaruit de aorta in. dus hier aorta abdominalis. Bij de mens moeten we dan verder tot de a. iliaca interna om aan de uterus te raken (arteria uterina).

Vriendelijke groet
Alles is altijd overal tegelijkertijd.

Onbezonnen respect voor gezag is de grootste vijand van wijsheid.

Reageer