Kan iemand mij a.j.b deze examenvraag uitleggen?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

Kan iemand mij a.j.b deze examenvraag uitleggen?

het aantal mannen dat in de zomermaanden per dag overlijdt aan een hartaanval is bij benadering normaal verdeeld met gemiddelde 27,6 en standaardafwijking 4,1

in figuur 3 zijn de 90%-grenzen van deze verdeling met stippellijnen aangegeven. dat betekent dat naar verwachting 90% van de staafjes een lengte heeft die tussen deze twee grenzen ligt. deze twee grenzen liggen symmetrisch ten opzichte van het gemiddelde. in figuur 3 is te zien dat de grenzen in de buurt van 20 en 35 liggen. met behulp van de hierboven genoemde normale benadering kun je deze twee grenzen nauwkeurig berekenen.

bereken deze twee grenzen in één decimaal nauwkeurig

ik snap dat je normalcdf(...) moet gebruiken, maar ik heb bepaalde cijfers geprobeerd en het klopt gewoon niet met het antwoord.

het antwoord

gebruik van de waarden 0,05 voor de linkergrens en 0,95 voor de rechtergrens. beschrijven hoe de GR kan worden gebruikt om de twee grenzen te berekenen. de linkergrens is 20,9. de rechtergrens is 34,3

een antwoord waar ik dus niets aan heb! wie o wie kan mij vertellen wat ik moet invoeren in mijn GR om dat antwoord te krijgen?

alvast super erg bedankt!

Berichten: 7.068

Re: Kan iemand mij a.j.b deze examenvraag uitleggen?

ik snap dat je normalcdf(...) moet gebruiken,
Dat ben ik niet met je eens. Heb je ook een functie die bij een bepaald kansniveau uitrekent welke waarde daarbij hoort (in Octave is het 'norminv').
gebruik van de waarden 0,05 voor de linkergrens en 0,95 voor de rechtergrens.
Snap je waarom je deze grenzen moet kiezen?

Berichten: 4.246

Re: Kan iemand mij a.j.b deze examenvraag uitleggen?

invNorm(0.95,27.6,4.1) = 34.34

invNorm(0.05,27.6,4.1) = 20.86
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 5

Re: Kan iemand mij a.j.b deze examenvraag uitleggen?

EvilBro schreef:Dat ben ik niet met je eens. Heb je ook een functie die bij een bepaald kansniveau uitrekent welke waarde daarbij hoort (in Octave is het 'norminv').

Snap je waarom je deze grenzen moet kiezen?
okee ik snap nu waarom ik invNorm moet gebruiken...maar inderdaad ik snap niet waarom je dan de waarden 0.05 en 0.95 moet gebruiken :S

Berichten: 7.068

Re: Kan iemand mij a.j.b deze examenvraag uitleggen?

dirkwb schreef:invNorm(0.95,27.6,4.1) = 34.34

invNorm(0.05,27.6,4.1) = 20.86
Hmmm... Intenties van dit forum: 'WSF is geen antwoordenmachine'.

Berichten: 4.246

Re: Kan iemand mij a.j.b deze examenvraag uitleggen?

Hmmm... Intenties van dit forum: 'WSF is geen antwoordenmachine'.
Sorry iets te enthousiast :D
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 5

Re: Kan iemand mij a.j.b deze examenvraag uitleggen?

Hmmm... Intenties van dit forum: 'WSF is geen antwoordenmachine'.
ik snap wel dat ik als ik die waardes eenmaal heb dat zo moet invullen in mijn GR

maar ik snap dus niet hoe ze komen aan die 0.05 en 0.95

als er had gestaan: kans is 80% ofzo...had ik wel begrepen dat ik dan 0.8 had moeten invoeren...

maar er staat niets dergelijks in deze vraag of heb ik dat helemaal mis?
Miss_Londen schreef:ik snap wel dat ik als ik die waardes eenmaal heb dat zo moet invullen in mijn GR

maar ik snap dus niet hoe ze komen aan die 0.05 en 0.95

als er had gestaan: kans is 80% ofzo...had ik wel begrepen dat ik dan 0.8 had moeten invoeren...

maar er staat niets dergelijks in deze vraag of heb ik dat helemaal mis?
of moet je die 90% zo zien? maar dan zou je toch krijgen 0.1 en 0.9 ipv 0.05 en 0.95?

Berichten: 7.068

Re: Kan iemand mij a.j.b deze examenvraag uitleggen?

okee ik snap nu waarom ik invNorm moet gebruiken...maar inderdaad ik snap niet waarom je dan de waarden 0.05 en 0.95 moet gebruiken :S
Schets even uit de losse pols een normale verdeling (je weet wel: zo'n klok vorm). Het oppervlak onder deze curve is een maat voor de kans. Trek een verticale lijn ergens. Deze zal bij een bepaalde waarde horen (maakt even niet uit welke). Het oppervlak onder de curve aan de linker kant van deze lijn is de kans dat een gevonden waarde onder de waarde van de verticale lijn zit. Het oppervlak onder de curve aan de rechter kant van deze lijn is de kans dat een gevonden waarde boven de waarde van de lijn zit.

Trek nu een lijn waar 95% van de mogelijke waarden onder ligt. Arceer dit gebied. Trek nu een lijn waar 5% van de mogelijke waarden onder ligt. Arceer dit gebied ook (maar de andere kant op). Je hebt als het goed is nu drie gebieden (niet, enkel en dubbelgearceerd). Probeer van elk gebied uit te vogelen hoeveel procent van de mogelijke waarden er in het gebied liggen.

Als je gevonden hebt hoe het werkt, geef dan even ter controle de grenzen die je zou kiezen als je voor 80% i.p.v. 90% zou gaan.

Berichten: 4.246

Re: Kan iemand mij a.j.b deze examenvraag uitleggen?

of moet je die 90% zo zien? maar dan zou je toch krijgen 0.1 en 0.9 ipv 0.05 en 0.95?
Weet je wat het 'signifcantieniveau' betekent?

Edit: evilbro is me voor.
Quitters never win and winners never quit.

Reageer