Vraag over complexe getallen.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 20

Vraag over complexe getallen.

Hey, ik ben op school bezig met complexe getallen. Nu ben ik net begonnen aan een nieuw onderdeel, maar ik snap niets van wat er in het boekje staat.

Dus ja, mijn vraag is of iemand mij kan helpen met het oplossen van: ³√i

(het liefst een beetje op 5vwo niveau, dus alsjeblieft niet over te moeilijke dingen gaan beginnen :D )

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Vraag over complexe getallen.

Wat heb je al gezien van complexe getallen, bijvoorbeeld ook de goniometrische/exponentiële notatie?

Verplaatst naar huiswerk.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 20

Re: Vraag over complexe getallen.

TD schreef:Wat heb je al gezien van complexe getallen, bijvoorbeeld ook de goniometrische/exponentiële notatie?

Verplaatst naar huiswerk.
Als je met exponentiële notatie bijvoorbeeld ℮^Πi=-1 bedoelt, dan ja.

En ja, voor de rest heb ik een beetje de standaard dingen gehad met wortels, het complexe vlak, complexe getallen op de eenheidscirkel, vermenigvuldigen, delen, optellen en aftrekken van complexe getallen.

/Edit: Volgens het antwoordenboekje moet er ℮^( ( Π/6 + 2kΠ/3 )*i) (k=0,1,2) uitkomen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Vraag over complexe getallen.

Bepaal dan de modulus en het argument van i. Wat gebeurt daarmee als je de derdemachtswortel neemt?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 20

Re: Vraag over complexe getallen.

Ik snap het! als ik wat onder de wortel staat nu als x stel, dan moet ik ⁿ√|x| * ℮^((1/n arg (x) + 2kΠ/n)*i) doen

Bedankt :D

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Vraag over complexe getallen.

Inderdaad en in dit geval is dat niet eens zo moeilijk, want |i| is natuurlijk gewoon 1 en de hoek zie je direct in het complexe vlak.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 20

Re: Vraag over complexe getallen.

Inderdaad en in dit geval is dat niet eens zo moeilijk, want |i| is natuurlijk gewoon 1 en de hoek zie je direct in het complexe vlak.
Precies, en hier heb ik dan 3 lesuren (150 minuten!!) over moeten nadenken :P :D

Reageer