Het oplossen van de rechthoekige boldriehoek

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 11

Het oplossen van de rechthoekige boldriehoek

In deze rechthoekige boldriehoek weten we altijd de rechte hoek, A. Om de boldriehoek op te kunnen oplossen, is het noodzakelijk dat er minstens twee andere elementen gegeven zijn. Zo kunnen we zes hoofdgevallen onderscheiden voor de rechthoekige boldriehoek... Maar bij het 'geval' : 'De twee hoeken B en C zijn gegeven; de drie rechthoekszijden a, b en c zijn gevraagd.' heb ik een vraagje. Je moet dit oplossen door gebruik te maken van de regel van Neper:

cos a = cos b . cos c

sin c = tan b . cotg B

sin b = tan c . cotg C

Deze formules moet je dan herschrijven als volgt:

cos a = cos b . cos c --> cos a = cotg B . cotg C

sin c = tan b . cotg B --> cos b = cosB/sinC

sin b = tan c . cotg C --> cos c = cosC/sinB

Maar wat als B nu 180° is (pi/2), want cotg(pi/2) bestaat toch niet ? Is er dan geen oplossing gewoon, of moet ik iets anders toepassen ?

Berichten: 20

Re: Het oplossen van de rechthoekige boldriehoek

Ik heb geen antwoord voor je, maar ik wou toch even iets opmerken. 360 graden = 2 pi, dus 180 graden = 1 pi, en niet pi/2 toch? Corrigeer me als ik dom bezig ben en dit een onzinnig bericht is :D

Berichten: 11

Re: Het oplossen van de rechthoekige boldriehoek

Ik heb geen antwoord voor je, maar ik wou toch even iets opmerken. 360 graden = 2 pi, dus 180 graden = 1 pi, en niet pi/2 toch? Corrigeer me als ik dom bezig ben en dit een onzinnig bericht is :D
Whoops, je hebt gelijk! :P :D ...Bedankt voor de opmerking! dus: pi = 180° en pi/2 = 90° :P

Maar dan nog: cotg (pi/2) bestaat volgens mij niet...

Berichten: 20

Re: Het oplossen van de rechthoekige boldriehoek

jeshas schreef:Whoops, je hebt gelijk! :P :D ...Bedankt voor de opmerking! dus: pi = 180° en pi/2 = 90° :D

Maar dan nog: cotg (pi/2) bestaat volgens mij niet...
Wat is cotg? xD Haha, het viel me gewoon op van dat 180° = pi/2, voor de rest heb ik geen idee waar je het over hebt, haha :P

Berichten: 4.246

Re: Het oplossen van de rechthoekige boldriehoek

Maar dan nog: cotg (pi/2) bestaat volgens mij niet...
Hoezo bestaat het niet?

cotg(pi/2) =0, zie hier.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Het oplossen van de rechthoekige boldriehoek

cotg(pi/2) bestaat toch niet ?
Hoezo niet?
\(\cot\left(\frac{\pi}{2}\right)=\frac{\cos{\left(\frac{\pi}{2}\right)}}{\sin{\left(\frac{\pi}{2}\right)}}=\frac{0}{1}=0\)


\\edit: was ik zo laat? Ik had dirk's reactie nog niet gezien
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 11

Re: Het oplossen van de rechthoekige boldriehoek

Phys schreef:Hoezo niet?
\(\cot\left(\frac{\pi}{2}\right)=\frac{\cos{\left(\frac{\pi}{2}\right)}}{\sin{\left(\frac{\pi}{2}\right)}}=\frac{0}{1}=0\)
\\edit: was ik zo laat? Ik had dirk's reactie nog niet gezien
Wow wat ben ik toch bezig ?? :P Ja, oke, sorry, ik weet niet wat me bezielde :D

Ik slaag alle waarden door elkaar...

Klopt dit ook nog als B = :P ?

want dan staat er toch wel: cotg B = cotg :P = cos :D /sin :P = -1/0 = geen oplossing

En is er dan gewoon geen oplossing mogelijk ofzo...

ja, sorry dat ik er niet zoveel van afweet. Dit is eerste keer dat ik me bezig hou met dit onderwerp

Berichten: 8.614

Re: Het oplossen van de rechthoekige boldriehoek

\(\cot(\pi)\)
bestaat inderdaad niet.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer