Boorplatform

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 90

Boorplatform

Bij mijn zoektocht naar mijn verdere studies volgend jaar heb ik van een professor vernomen dat geologen, als ze afstuderen, direct aan de slag kunnen op een boorplatform. Ook zei hij dat het enorm veel verdient.

Nu is mijn vraag: weet er iemand wat een geoloog daar precies moet doen? En wat die loon dan wel is.

Ik ben het zelf vergeten vragen aan die professor.

Berichten: 407

Re: Boorplatform

Af en toe zit Willem Flierman (30) op een booreiland in de Noordzee. Maar meestal werkt hij op het kantoor van Clyde Petroleum in Den Haag, waar hij de grondlagen in oliewingebieden in kaart brengt. Hij onderhoudt de contacten met het boorplatform en interpreteert de gegevens over grondlagen, die tijdens het boren worden verzameld. Flierman is blij dat hij op de vaste wal werkt: "Op een boorplatform doe je weinig anders dan werken en films kijken. Twaalf uur op, twaalf uur af. Dat wordt snel saai. Bovendien is het werk voor een geoloog op een booreiland beperkt."


bron
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.

_-'-.Albert Einstein.-'-_

Berichten: 76

Re: Boorplatform

Eens je geologie studeert, zal je het wel snel begrijpen wat je daar moet doen:-)

Een geoloog kan aan de hand van kaarten enzo weten waar olie zit. Hij kan ook helpen in de berekeningen voor de boringen enzo veronderstel ik. (rotsen..) Er duiken veel en vaak problemen op op boorplatforms, kijk maar eens naar die documentaires op Discovery Channel (dit mag ik toch wel vermelden?). Ik dacht dat het bij het programma "megastructures" was, maar ik ben niet zeker.

hehe, en je vraag "en wat die loon dan wel is", is vrij grappig eigenlijk, je doet het voor de passie en niet voor het geld, je kan daar geen 6 maand blijven werken als je het niet een beetje graag doet, maar het enkel voor het werk doet en de voldoening die het geeft :-). Maarja, bedrijven hebben dat redelijk snel door als iemand het niet voor zijn passie doet. Voor zoiets zal je uiteraard goed beloond worden, maar het is dan ook heel hard werken, dat zeker niet te onderschatten is.

Gebruikersavatar
Berichten: 66

Re: Boorplatform

Werk is noodzakelijk kwaad, anders had je het hobby kunnen noemen en kon je naar huis zodra je het zat was.

Werk is prachtig als je doet wat je zowiezo graag zo willen doen overdag. Of 's nachts natuurlijk. Ik heb 8 jaar gevaren bij de marine waarvan 2,5 jaar onderwater. Dag en nacht waren mij net zo vreemd als het platform leven voor jou. Ook wij leefden 6 op 6 af. Ik vond het wel wat hebben. Elke dag op het zelfde tijdstip, stipt, je eten, goed voor de spijsvertering, maar je bent wel aan het werk. Vanaf het moment je aan boord stapt tot het moment dat je eraf gaat. Elke seconde leef je eigenlijk onder de veilighiedsgrens. Niet voor niets zijn bij ons en ook op het platform de veiligheidmaatregelen niet zomaar op Tjernobyl niveau. En als er maar iets is, moet jij daar staan. Paraat. Jij bent verantwoordelijk voor de miljoenen euroos en vele levens om jou heen. Die druk en stress wordt beloont met een salaris waar je je niet druk over hoeft te maken. Niet dat het compenseert hoor, want de gevaren en druk zijn gewoon erg reeel, maar dat krijg je niet op hoor. Tenzij je denkt dat geld stikt en het door je neus dauwt, want dat gebeurt op de platforms wel. Het is een keiharde wereld van hard werken, hard ontspannen. Rustige jongens horen er niet thuis.

Maar spreekt het je aan om deel uit te maken van echte profesionals, een grote verantwoordelijkheid te dragen en vaak ver van huis weg te zijn, dan kom jij wel rond van het geld. Vast wel.

Reageer