Springen naar inhoud

Mengsel of zuiver?

• Log in om te kunnen reageren

ChemCharles

ChemCharles

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 mei 2008 - 14:54

Ik ben in het bezit van een mengsel of zuivere stof waarvan ik niet zeker weet of het glas en suiker bevat, of alleen suiker. Dat is hetgeen wat ik moet aantonen ; Bevat het mengsel glas? Maar, er is een voorwaarde. Het mengsel moet aan het einde van het practica het zelfde zijn zoals het op het begin was en de hoeveelheid moet ook het zelfde zijn. Ik dacht zelf aan het filtreren maar weet echter niet of dit gaat werken, aangezien het glas zo fijn is gemalen dat je haast geen onderscheid meer kunt maken tussen het glas en de suiker. Ik heb ook gedacht om naar de dichtheid te kijken, aangezien suiker een bepaalde dichtheid heeft per hoeveelheid, als deze dan veel zou afwijken van de gemiddelde norm zou ik kunnen concluderen dat het een mengsel is, toch?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen :D
Bij voorbaat dank!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Dalton

Dalton

• >250 berichten
  • 808 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 mei 2008 - 15:39

Maar, er is een voorwaarde. Het mengsel moet aan het einde van het practica het zelfde zijn zoals het op het begin was en de hoeveelheid moet ook het zelfde zijn.

Dit maakt het wat lastig.

Suiker lost goed op een water en glas niet.
Giet er wat water bij en kijk of alles oplost of niet en je hebt je antwoord.
Alleen het water kwijtraken is wat lastig omdat het suiker kan karameliseren bij hoge temperaturen.

Ander idee,
Zou statische electriciteit werken?
Neem een ballon wrijf hem door je haar en hou hem boven je poeder. Glas wordt aangetrokken en suiker niet?
Dit zou heel goed onzin kunnen zijn ik ben niet zo thuis in statische dingen.
Weet iemand anders dat?
Minder dan niks is onmogelijk.
De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 mei 2008 - 15:55

Ik heb misschien een ideetje.

Doe het mengsel in een maatkolf en kijk hoeveel ml (suiker/glas,... wie weet?) je hebt. Weeg dan deze hoeveelheid af. Breng van thuis uit een zak zuivere suiker mee en giet dezelfde hoeveelheid af in de maatkolf.

Het principe achter mijn idee is dat glas en suiker verschillend wegen. Glas weegt namelijk veel zwaarder dan gewone suiker. Indien het mengsel glas bevat zal het ook meer wegen. Maak best gebruik van een analytische balans. Wees er zeker van dat je HETZELFDE volume suiker en mengsel afweegt!
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Dalton

Dalton

• >250 berichten
  • 808 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 mei 2008 - 16:29

Dan moet je er wel voor zorgen dat de korrelgrootte in beide gevallen evengroot zijn.

ChemCharles

ChemCharles

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 mei 2008 - 17:01

Ander idee,
Zou statische electriciteit werken?
Neem een ballon wrijf hem door je haar en hou hem boven je poeder. Glas wordt aangetrokken en suiker niet?
Dit zou heel goed onzin kunnen zijn ik ben niet zo thuis in statische dingen.
Weet iemand anders dat?

Zou het dan niet logischer zijn dat de suiker wordt aangetrokken?, aangezien glas een grotere dichtheid heeft en daardoor sterker door de zwaartekracht wordt aangetrokken en suiker minder? Iemand verder nog idŽeen?

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 mei 2008 - 22:20

Ik zou het gewoon oplossen in water en het water laten verdampen. Inderdaad kan suiker karamelliseren bij hogere temperaturen, dus moet je zorgen dat de temperatuur niet te hoog wordt. Je hoeft ook niet je hele mengsel in het water te doen. Een klein beetje pakken is genoeg, want glas lost totaal niet op.

Dus: een klein beetje pakken, in een klein beetje water doen. Een beetje verwarmen, goed roeren en even wachten, want suiker lost langzaam op. Zie je glinsterende dingetjes rondzweven? Dat is glas.

Dan voorzichtig blijven verwarmen en zoveel mogelijk damp afvoeren (dan ben je sneller klaar en hoeft de temperatuur niet zo hoog te zijn). Op het moment dat het water bijna weg is, niet meer verwarmen en de normale verdamping van water zijn werk laten doen. Je hoeft dan echt niet bang te zijn dat je suiker karamelliseert.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

ChemCharles

ChemCharles

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2008 - 18:24

Ik zou het gewoon oplossen in water en het water laten verdampen. Inderdaad kan suiker karamelliseren bij hogere temperaturen, dus moet je zorgen dat de temperatuur niet te hoog wordt. Je hoeft ook niet je hele mengsel in het water te doen. Een klein beetje pakken is genoeg, want glas lost totaal niet op.

Dus: een klein beetje pakken, in een klein beetje water doen. Een beetje verwarmen, goed roeren en even wachten, want suiker lost langzaam op. Zie je glinsterende dingetjes rondzweven? Dat is glas.

Dan voorzichtig blijven verwarmen en zoveel mogelijk damp afvoeren (dan ben je sneller klaar en hoeft de temperatuur niet zo hoog te zijn). Op het moment dat het water bijna weg is, niet meer verwarmen en de normale verdamping van water zijn werk laten doen. Je hoeft dan echt niet bang te zijn dat je suiker karamelliseert.

Het probleem is dan echter dat je niet terug kunt naar de originele staat... en dat is niet de bedoeling... Maar als we de damp opvangen, is er volgens mij een mogelijkheid om het weer terugtekrijgen in originele staat. We moeten morgen het practicum doen en ik hoop dat het goed gaat!

Wish me luck!

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2008 - 19:00

Je kan het proberen, maar ik denk niet dat het eenvoudig zal zijn het mengsel terug in zijn originele staat terug te krijgen. Langs de andere kant heb je niets te verliezen.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 mei 2008 - 20:49

Hoezo kun je niet terug naar je originele staat? Zodra al je water is verdampt hou je het oorspronkelijke mengsel weer over. Hooguit zijn de kristalletjes wat anders van grootte, maar de samenstelling is gelijk. Die kun je bij de hoeveelheid doen die je niet hebt gebruikt, even goed schudden en niemand die het nog terugvindt.

Als het echt de bedoeling is dat je het mengsel(?) onaangeroerd laat, moet je gaa knutselen met UV-VIS of IR spectroscopie, maar dat lijkt me niet de opdracht.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Dalton

Dalton

• >250 berichten
  • 808 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2008 - 22:10

Heb je toegang tot een microscoop met polarisatie filter?
Vast niet, maar ik denk dat je dan wel verschil kan zien tussen glas en suiker.

Veel succes en laat morgen maar weten wat de 'echte' oplossing was, ik ben benieuwd!

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44880 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 mei 2008 - 22:30

Geplaatste afbeelding

dit werkt trouwens ook zonder vloeistof.

dit ook

wan.gif

verder valt nog te denken aan cycloonscheiders e.d.

Veranderd door Jan van de Velde, 21 mei 2008 - 22:41

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures