Springen naar inhoud

Zonnecollector bouwen

• Log in om te kunnen reageren

delen

delen

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 mei 2008 - 16:47

Hallo,
Ik ben een leerling uit 4 HAVO, en wij hebben voor Natuurkunde de opdracht gekregen om zelf een zonnecollector te bouwen. Ik mag sowieso geen glas gebruiken. En zelf zat ik te denken aan plastic, koper of zoiets dergelijks.
En het zal dus zwart moeten zijn..
Maar wie kan me vertellen hoe ik dat het beste kan doen en wat ik het beste daar voor kan gebruiken..
Het mag ongeveer 1.5 bij 1.5 meter zijn.

Bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 mei 2008 - 17:22

Wat denk je zelf dat het beste is?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

delen

delen

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 mei 2008 - 17:56

Nou ik dacht dus zelf iets van koper.
Maar er moeten vast vele andere materialen zijn die nog beter werken.. ?

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 19 mei 2008 - 19:00

Het is niet zo belangrijk welk metaal je gebruikt. Alle metalen geleiden warmte beter dan de warmteoverdracht van het metaal naar het water. De watersnelheid heeft meer invloed.

De zwarte verf heeft ook veel invloed want het ene zwart is het andere niet. Zwart heeft weliswaar een hoge absorptiviteit maar ook een hoge emissiviteit (straalt veel uit). De truc is een verf te vinden met een hoge absorptiviteit maar een lage emissiviteit.

Sommigen gebruiken echter gewoon een zwarte plastic slang, zie: http://www.wetenscha...s...t=0&start=0.
Hydrogen economy is a Hype.

delen

delen

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2008 - 18:22

Oke, Bedankt.
Maar hoe zou ik zoiets het beste kunnen bouwen.
We hebben ook een soort vijverpompje. waarmee we het water rond kunnen pompen.
Maar ik zou niet zo goed weten wat de snelste en beste manier is om het water zo warm mogelijk te laten worden.

bedankt.

Barchimes

Barchimes

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2008 - 23:21

Hallo Beste Wetenschappers;

zou het niet handig zijn om eens beter om een beter om ons heen te kijken ipv te proberen zelf het wiel uit te vinden? Een zonnecollector maak je het eenvoudigst van een (gebruikte) radiator zoals die bij u en bij mij aan de muur hangt. Om het nog wat efficienter te maken kun je hem idd mat-zwart spuiten of lakken en hem in een glazen kast plaasten. De meest gemaakte fout die echter gemaakt wordt is om de radiator plat op het dak te leggen en aan de gang te gaan met pompen en regelingen om een behoorlijke flow over de radiator te krijgen. Jammer van de energie die deze pomp verbruikt en de energie die je er zelf in stopt. Beter is om de aansluitingen van de radiator te gebruiken, kruislings tegenover elkaar, hierdoor onstaat onder invloed van zonnewarmte vanzelf een natuurlijke circulatie koud water (=aanvoer) onder op de rad. aansluiten, warm water ontsnapt dan door de bovenaansluiting. Als het echt leuk wilt maken kun je de radiator vervolgens nog op een draaibaar frame opstelllen om een gunstige stand t.o.v. de zon te verkrijgen. (haaks t.o.v. de zon) Extremen verrstellen zelfs de schuinte om ook deze hoek te optimaliseren. Volgens mij ben je dan wel beter af door dit mbv een aantal stappenmotortjes de toen om te voorkomen dat je de hele dag op het dak zit i.p.v. in je zwembad zit te genieten. En, oh, ja, een radiator is gemaakt van staal. Staal roest.Wil je helemaal clean blijven, dan zul je moeten werken met een wisselaar van bijv koper of RVS, hier komen dan wel twee circulatiepompen bij, een expansievat met inlaatcombinatie etc. Kortom, alles kan , tis maar net hoe ver je wilt gaan in je hobby en hoeveel geld en tijd je wilt spenderen. Enthousiastelingen die meer willen weten over een warmte wisselaar en het verhaal over een primair en secundair circuit help ik graag op weg met een schetsje. mail me dan maar even met als aanhef "aanvraag schets warmtewisselaar". Gr. Barchimes.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures