Bereiding zeep

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

Bereiding zeep

Ik heb in een labosessie van chemie zeep gemaakt aan de hand van soja-olie, ethanol, water en NaOH

ik heb als reactievergelijking: glyceryltristearaat + 3 NaOH --> glycerol + 3 stearaat

mijn vraag is nu: de bekomen zeep na filtratie mag niet persoonlijk gebruikt worden. Waarom niet??

Berichten: 5

Re: Bereiding zeep

Ik denk dat ik de oplossing gevonden heb

NaOH is erg agressief voor je huid. Wanneer de zeep gemaakt is, is de NaOH normaal verdwenen. De verhoudingen zijn echter nooit nauwkeurig, en aangezien we met natuurlijke stoffen werken kan het goed zijn dat er nog een beetje NaOH overblijft. Dit kan irriterend werken voor de huid.

Ik ben dit echter niet zeker, wanneer iemand denkt een betere oplossing te hebben, laat het me aub weten

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Bereiding zeep

Pure zeep (bijv. natriumstearaat) maakt goed schoon, maar heeft een hoge pH-waarde (is basisch) en kan hierdoor oppervlakken (huid, kleding) beschadigen. Om dit te voorkomen worden vaak mengsels van zeep met andere (niet-ionogene) oppervlakte actieve stoffen gebruikt (alcoholen, polyethyleenglycolen, tetraalkylammonium zouten). Deze laatste zijn (nagenoeg) neutraal in oplossing maar verlagen de oppervlaktespanning van het water ook, en verhogen hiermee de schoonmaakkracht er van. De wasmiddelen van tegenwoordig bevatten hiernaast vaak ook enzymen die in staat zijn tot het (gedeeltelijk) afbreken van vetten en eiwitten. De meeste schoonmaakmiddelen zijn dus eigenlijk geen pure zeep meer en de waskracht is van een heleboel andere toevoegingen afhankelijk.

Vaak maken de agressievere zepen beter schoon, maar beschadigen ze het schoon te maken oppervlak ook. Om hier achter te komen zul je de schoonmaakhandeling heel vaak moeten herhalen op hetzelfde oppervlak. Fabrikanten zoeken meestal de combinatie van mild en krachtig in het schoonmaken. Twee eigenschappen die vaak moeilijk te verenigen zijn.

De zeep die we hier gemaakt hebben is erg basisch en is dus niet geschikt om je handen mee te wassen.
http://www.thuisexperimenteren.nl/science/zeep/zeep.htm

Trek je conclusies :D
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Reageer