[elektriciteit] hysteresislus

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 846

[elektriciteit] hysteresislus

Hey,

kan er mij iemand op basis van de hysteresis lus het verschil tussen de inductie B en de veldsterkte H uitleggen? Ik weet niet hoe het komt maar ik raak er bij die 2 nooit aan uit.

Ik ben hier net het niet-liniair verloop van de verzadiging in het blikpakket van een transfo in nullast aan het bestuderen en weer loopt het haak met die hysteresis lus..

thx,

Rayk
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [elektriciteit] hysteresislus

B en H zijn "evenredig", het verband wordt gegeven door de magnetische permeabiliteit μ: B = μH.

Alleen is die μ in feite geen constante, het verband is dus (in het algemeen) niet-lineair.

Daarbij komt dan nog eens dat het afhangt van de voorgeschiedenis, vandaar treedt hysteresis op.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: [elektriciteit] hysteresislus

B staat dus voor magnetische fluxdichtheid en H voor magnetische veldsterkte.

Het verband tussen de 2 is de permabiliteit waar B = permabiltiet * H, maar wat moet ik me dan bij die veldsterkte H gaan voorstellen??
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [elektriciteit] hysteresislus

Ik weet niet of je je daar echt iets fysisch bij moet voorstellen. Het zijn twee verschillende manieren om het magnetisch veld te beschrijven, het verband wordt gegeven door die permeabiliteit. Als Engels geen probleem is, vind je hier nog wat nuttige informatie hierover. Ook hier en hier heb je misschien iets aan, voor de hysteresis.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer