Inschakelstroom transformator

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 846

Inschakelstroom transformator

Hey,

kan er mij iemand wat meer uitleg geven wat er precies allemaal gebeurt bij het inschakelen van een transformator in nullast? Ik weet dat je een stroompiek krijgt die dan geleidelijk uitdempt door de flux die een grotere waarde aanneemt en hierdoor het blikpakket ver in verzadiging brengt.. maar waardoor is die flux dan ineens dubbel zo groot??

thx,

Rayk
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: Inschakelstroom transformator

ps: in m'n boek staat: "Onderstel dat de transformator op tijdstip t = 0 aan het net gelegd wodt. Voordien is de magnetiseringsstroom nul en treedt alleen de remanente flux op."

Is er een remanente flux dan? Ik dacht dat zolang er geen veranderelijke stroom door je spoel ging dat er ook geen (veranderelijke) flux in je kern zat.
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Inschakelstroom transformator

Er kan een blijvende magnetisering in het ijzer zitten, maar dat hoeft niet. Voor de vraag is dat overigens van weinig belang.

Een transformator in nullast is feitelijk een smoorspoel. Door de secundaire loopt geen stroom, dus elektrisch gezien is het alsof die niet bestaat.

In de evenwichtstoestand loopt de stroom 90 graden achter op de spanning. Anders gezegd: als de spaninng door de nul gaat, dan is de stroom op zijn topwaarde. Schakel je nu de trafo in op de nuldoorgang van de spanning, dan zou de stroom -en dus de flux- maximaal moeten zijn. Maar die is er op dat moment nog niet. Dus moet de stroom als het ware een inhaalslag maken om versneld het magnetisch veld op te bouwen. Volgens een document dat ik bij Holec vond kan de stroom wel tot 100 keer de nominale waarde stijgen. Dat verschijnsel dempt binnen een paar perioden uit.

Je kunt deze z.g. inrush stroom vermijden door de trafo in te schakelen op de top van de spanning. Maar bij 3-fasige trafo's werkt dat niet, omdat de 3 fasen niet tegelijk op hun top zitten.

Het probleem treedt onder andere op bij grote trafo's in het elektriciteitsnet. Daar wordt vaak de secundaire zijde van de trafo voorbelast alvorens de trafo in te schakelen. Een paar kilometer kabel kan als voorbelasting al genoeg zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: Inschakelstroom transformator

bedankt klazon, nu begrijp ik het teminste.
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Reageer