Springen naar inhoud

Studentenwagen rijdt 1 op 2000

• Log in om te kunnen reageren

TechWeb-feed

TechWeb-feed

• >25 berichten
  • 78 berichten
  • Nieuwsbot

Geplaatst op 20 mei 2008 - 11:11

Op 22 mei gaat op circuit Paul Armagnac in het Franse Nogaro de Shell Eco-marathon voor zuinige studentenauto’s van start. Het Delftse Eco-Runner team zet in op tweeduizend kilometer per liter.

Bekijk het gehele artikel

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Worldsaver

Worldsaver

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2008 - 23:13

Op 22 mei gaat op circuit Paul Armagnac in het Franse Nogaro de Shell Eco-marathon voor zuinige studentenautoís van start. Het Delftse Eco-Runner team zet in op tweeduizend kilometer per liter.

Bekijk het gehele artikel

Dit is wel erg interessant, maar wel raar dat het door shell georganiseerd wordt!
Hoe beter die autoīs rijden hoe minder dat ze op de brandstof kunnen verdienen, maar dat er wedstrijden zijn is absoluut de moeite waard!

Vraag me alleen af wanneer dat de gewone burger op zoīn efficiŽnte transport middelen kan kopen!
Want dat zal met name wel van shell worden tegen gehouden zo lang ze nog de automobilist kunnen kaal plukken. :D

Ben blij dat de mensen er in ieder geval opmerkzaam gemaakt worden op de mogelijkheden van zoīn laag consumptie verbruik!

Laten we hopen dat het niet meer zo lang duurt voordat het op de vrije markt te krijgen is!
Maar daarvoor moet ook o.a. waterstof getankt kunnen worden bij ieder tankstation!

Is in ieder geval iets wat ik zeer begroet!
Met vriendelijke groet World Saver.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8789 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 mei 2008 - 00:19

Vraag me alleen af wanneer dat de gewone burger op zoīn efficiŽnte transport middelen kan kopen!

Nooit.. heb je dat karretje gezien, en enig idee hoe langzaam het eigenlijk is?

Dit soort dingen zijn leuk om het naar het extreme te trekken, maar ik denk niet dat het enig gevolg zal hebben voor de constructie van realistische consumentenauto's. Sowieso verkoopt een ultralaag brandstofverbruik helemaal niet - je hebt bijv zo'n klein volkswagentje (lupo oid?) dat 1:30 loopt op diesel, maar het is bepaald geen hit op de weg.
Victory through technology

Ruben01

Ruben01

• >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2008 - 06:57

Mensen die nog intresse hebben, een vriend van me zit bij het Eco-Runner team van TU-Delft en het team heeft ook een website waar je wel wat kan lezen hoe ze juist de wagen in elkaar gestoken hebben.

http://ecorunner.oli....nl/07-08/home/

Zoals Benm zegt kan je met die wagen niet zo heel snel rijden, een 35-40 km/h is ongeveer de meest efficiŽnte snelheid.
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 mei 2008 - 08:53

Die 35-40 km/h is ook op z'n snelste. Vanaf die snelheid bereikt is schakelen ze terug over op uitbollen tot een lage snelheid en trekken dan weer op. Gemiddeld zal je dus een pak lager uitkomen.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 mei 2008 - 09:09

Die 35-40 km/h is ook op z'n snelste. Vanaf die snelheid bereikt is schakelen ze terug over op uitbollen tot een lage snelheid en trekken dan weer op. Gemiddeld zal je dus een pak lager uitkomen.

Newton verteld me dat dit een vrij energie weggooiende manier is, toch?
Afremmen en dan weer optrekken.

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 mei 2008 - 10:38

Blijkbaar niet. Bij ons op school doen ze ook mee aan dit project (op 1 liter brandstof naar spanje rijden vanuit BelgiŽ). Ook zij gebruiken deze techniek van uitbollen en optrekken en voor zo ver ik weet gebruiken al deze superzuinige autootjes deze techniek :D

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 mei 2008 - 10:55

Newton zegt niets over het rendement van een motor...

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8789 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 mei 2008 - 11:08

Optrekken en uitrollen is met een gewone auto niet economisch, maar die is er ook niet op gebouwd. Het voordeel van optrekken en dan uitrollen zit hem nl in het verminderen van wrijving in motorblok en aandrijvingstrein. Bij zo'n purpose-built autootje kun je 'ontkoppelen' en de motor gewoon uitzetten en later terug inschakelen, tijdens het rollen is het verbruik nul.

Dat zou je met een gewone auto ook wel kunnen doen, alleen verlies je dan stuur- en rembekrachtiging, en is het starten een behoorlijke energieslurper (dat hoeft ook niet zuinig te zijn omdat je het normaal 1x per rit doet).

Overigens is die wrijving in de motor en aandrijving best fors, trek maar eens op tot 100 in de derde versnelling, en vergelijk het verschil tussen alleen gas loslaten en gas loslaten + koppeling intrappen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 mei 2008 - 12:52

Dat is niet zozeer de wrijving in de motor, als wel de weerstand die je ondervindt van de gesloten gasklep. Je motor moet dan immers zo'n 2000 liter per minuut "ademen" door een opening zo groot als een rietje. Zet je die gasklep vol open (gaspedaal volledig in) dan is je weerstand een stuk minder.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8789 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 mei 2008 - 13:21

Klopt ook wel... zo letterlijk bedoelde ik die wrijving niet per se.

Overigens vraag ik me af wat er zou gebeuren als je plankgas geeft, maar de brandstoftoevoer saboteert (brandstofpomp uitschakelen oid). Het lijkt me niet verstandig dat te testen met een auto die niet kapot mag, maar het verschil zou eigenlijk wel merkbaar moeten zijn.

Veranderd door Benm, 22 mei 2008 - 13:22

Ruben01

Ruben01

• >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2008 - 16:26

Dat doen ze zo bij brandstofmotoren ja maar deze werkt wel op waterstof en heeft dus een brandstofcel met een elektromotor. Die laten ze niet constant uitbollen hoor !
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 mei 2008 - 16:58

Dat doen ze zo bij brandstofmotoren ja maar deze werkt wel op waterstof en heeft dus een brandstofcel met een elektromotor. Die laten ze niet constant uitbollen hoor !

Ja ik ken de details niet precies, maar ze spreken toch ook over rijstrategiŽn dus ik ben bijna zeker dat deze er ook bij hoort als mogelijkheid.

Bij ons op school gaan ze het overigens proberen op 1 liter biobrandstof :D

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures