Springen naar inhoud

Geluidsdiffractie aan luidsprekerkasten.

• Log in om te kunnen reageren

ruudb

ruudb

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2008 - 15:19

Als men een kleine luidspreker in een behuizing zonder afgeronde kanten plaatst, wordt de frequentiekarakteristiek die men recht voor de box meet verstoord. Er onstaan pieken en dalen in het frequentieverloop. Bij dezelfde meting onder een hoek van bijvoorbeeld 30 graden zijn deze afwijkingen vrijwel verdwenen.

Mijn vraag is waardoor deze afwijkingen ontstaan? Ik vermoed dat de haakse kanten een tweede geluidsbron vormen, waardoor er interferentie onstaat met geluid dat de luidspreker zelf uitstraalt. Graag correctie, indien dit vermoeden onjuist is.

Veranderd door ruudb, 20 mei 2008 - 15:24

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Uiltje

Uiltje

• >25 berichten
  • 41 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2008 - 17:04

Je vermoeden is juist.

animatie-gifje

ruudb

ruudb

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2008 - 08:58

Bedankt voor het antwoord! Het animatie giftje maakt veel duidelijk.

Verder had ik ook nog een vraagje over dit mechanisme bij open baffle luidsprekers.
Immers bij dit type luidspreker wordt het geluid op de hoek geconfronteerd met het zelfde signaal in de tegenover gestelde fase, waardoor uitdoving optreedt.

Betekent dit dat ook dat de geluidsbron op de hoek wordt vernietigd? Of vindt er toch nog geluidsuitstraling naar voren plaats, waardoor interferentie effecten onstaan? (Een open baffle luidspreker vertoond bij axiale meting een vergelijkbaar patroon van pieken en dalen op dezelfde frequenties als bij diffractie.)

ruudb

ruudb

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2008 - 11:26

Kenners van dipool luidsprekers verklaren de gemeten interferenties als volgt.

Op het meetpunt ,voor het paneel, bestaat er een weglengte verschil tussen het signaal van de voorzijde en achterzijde van de luidspreker. Het signaal van de achterzijde moet immers eerst om het paneel heen. Daarna is de weg naar het meetpunt ook nog iets langer. Hierdoor is het fase verschil tussen beide signalen niet meer 180 graden en treden er interferenties op. Bij de 90 graden off-axis meting is er geen weglengte verschil tussen beide signalen en vindt er dus volledige uitdoving van alle frequenties plaats.

Mijns inziens spelen de interferenties, zoals getoond in het animatie gifje, bij dipool luisprekers nauwelijks een rol. Dit komt omdat er op korte afstand een tweede geluidsbron is met exact hetzelfde signaal, maar dan 180 graden gedraaid. Dit is de achterrand van het paneel. De onderlinge uitdoving zal maximaal zijn als de afstand tussen beide randen zo klein mogelijk wordt gehouden. Bijvoorbeeld 1 tot 2 cm.

Van geluidsdiffractie aan kastwanden is bekend ,dat zij de ruimtelijke weergave flink kunnen verstoren. In testen van open baffle luidsprekers komt steevast het punt van de superieure ruimtelijke weergave aan de orde. De oorzaak hiervan, ligt volgens mijn idee in bovengenoemd mechanisme. Helaas heb ik hiervoor tot nu toe geen bevestging gelezen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures