[chemie] Zuren in 7up/sprite

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[chemie] Zuren in 7up/sprite

Hallo

We moeten voor scheikunde een practicum doen maar ik heb geen idee hoe ik het aan moet gaan pakken.

Wij kregen dit blaadje:

Ontwerp een methode om van kleurloze limonade (UP, Sprite, e.d.) het zuurgehalte te bepalen.

Hierbij mede gebruik makend van natronloog die eerst met een oxaalzuuroplossing van exact bekende molariteit gesteld moet zijn.


We hebben een aantal lessen terug al een oxaalzuuroplossing gemaakt van 100ml, wij hadden een er een gemaakt van 0,04949M (0,05000M was de bedoeling)

Het hoort bij het hoofdstuk zuur/base-reacties. We moeten iets doen met een indicatortje erbij en dat dan de kleur omslaat ofzoiets. (Veel bureteren en pipetteren enzo).

Het is dus de bedoeling dat we van het citroenzuur en van het CO2 in de frisdrank het aantal gram/liters berekenen. Vooral dat laatste is lastig ivm het ontwijken van de co2 bij openen van het blikje.

Hoe pak ik dit aan???

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [chemie] Zuren in 7up/sprite

Hint om je de goede kant op te sturen: kan je je voorstellen hoe de reactie tussen loog en een zure oplossing verloopt? Probeer deze eens uit te schrijven.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: [chemie] Zuren in 7up/sprite

En daarbij, als je weet welke reactie verloopt, probeer je eens goed voor te stellen wat je bij een titratie doet. Van een zin als:
We moeten iets doen met een indicatortje erbij en dat dan de kleur omslaat ofzoiets. (Veel bureteren en pipetteren enzo).
krijg ik het idee dat je uitstekend het voorschrift hebt gevolgd, maar absoluut geen idee hebt wat er nu gebeurde. Probeer dus voor jezelf de volgende vragen te beantwoorden:

1. Wat doet de indicator?

2. Waarom stop je op het moment dat de kleur van de indicator omslaat - of andersom gesteld: waarom slaat de kleur van de indicator om op het moment dat je klaar bent?

3. Welke gegevens heb je op dat moment bij elkaar?

4. Wat kun je met die gegevens berekenen?

Met betrekking tot het CO2-verhaal: Ik zou me niet druk maken om de CO2 die ontsnapt als je het blikje openmaakt. Wat je moet bepalen is de hoeveelheid die in de frisdrank zit, dus die je daadwerkelijk binnen zou krijgen als je het opdrinkt.

Als je je afvraagt hoe je CO2 en citroenzuur afzonderlijk bepaalt, bedenk dan dat de oplosbaarheid van gassen bij het kookpunt van water 0 is. Je kunt de twee zuren dus redelijk makkelijk scheiden.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 6

Re: [chemie] Zuren in 7up/sprite

De indicator slaat om op het moment dat er een bepaalde pH bereikt is. In dit geval zal dat wel de neutrale zijn (7).

Kan ik het CO2 niet bepalen door middel van het gewicht?

Een gesloten blikje wegen, dan ontgassen en het blikje opnieuw wegen? Dan weet ik toch hoeveel gram CO2 erin zat?

Btw, we mogen overal gebruikt van maken, dus ook van pH meters e.d.

Dus hoe kan ik daar iets mee bereiken?? :D

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: [chemie] Zuren in 7up/sprite

De indicator slaat om op het moment dat er een bepaalde pH bereikt is. In dit geval zal dat wel de neutrale zijn (7).
Waarom titreer je dan tot een bepaalde pH? En waarom zou dat pH 7 moeten zijn?
Kan ik het CO2 niet bepalen door middel van het gewicht?

Een gesloten blikje wegen, dan ontgassen en het blikje opnieuw wegen? Dan weet ik toch hoeveel gram CO2 erin zat?
Dat is op zich een goed idee, maar tijdens het ontgassen verdampt ook een onbekende hoeveelheid water. Bovendien zitten er meer gassen dan alleen CO2 opgelost, zij het in kleinere mate. Tenslotte is de nauwkeurigheid van het wegen niet bijzonder groot. Je kunt op deze manier dus hooguit een indicatie krijgen van de hoeveelheid CO2. Wil je het echt nauwkeurig weten, dan kun je beter titreren.
Btw, we mogen overal gebruikt van maken, dus ook van pH meters e.d.

Dus hoe kan ik daar iets mee bereiken?? :D
Met een pH-meter meet je pH, dat zegt niet zoveel over hoeveelheden. Je kunt met de pH-meter de titratie volgen, om te zien wat er precies gebeurt. Je zou bij ieder druppeltje dat je toevoegt de pH kunnen opschrijven en op die manier een titratiecurve kunnen maken. (Zie bijvoorbeeld hier)
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 6

Re: [chemie] Zuren in 7up/sprite

We hebben inmiddels de rest van de klas, en de aanwijzingen van de docent, een beetje gevolgd.

We hebben een blikje gewogen, en toen open gemaakt en in de zuurkast gezet. Hij zei dat t wel klopte dat je na een paar dagen opnieuw kunt wegen en de hoeveelheid CO2 die erin zat kunt bepalen.

Daar wachten we nog op tot vrijdag.

We hebben met nieuwe 7up getitreerd. We hebben 0.09999M natronloog en dat in een buret gedaan. Exact 25,00ml (hopen we) sprite gepipetteerd en in een erlemeiertje gedaan. We hebben 3x getitreerd maar steeds moesten we meer natronloog toevoegen, waarschijnlijk omdat er steeds meer co2 ontsnapte. (de leraar heeft niet gezegt dat het fout was ofzo..)

De metingen lopen in de klas uiteen van zo'n 9 tot 12 ml natronloog dat we moesten toevoegen, om de kleur om te laten slaan.

Volgende stap?

Reageer