Kan iemand mij informatie geven omtrent hebefrenie?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 95

Kan iemand mij informatie geven omtrent hebefrenie?

Behalve van wikipedia kan ik weinig informatie vinden over hebefrenie (gedesorganiseerde schizofrenie) en ik zou daar graag meer informatie over willen hebben. Dus kan iemand mij alstublieft wat informatie geven?

Danku!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Kan iemand mij informatie geven omtrent hebefrenie?

Volgens mij staat het hier vrij goed omschreven.

Eerst worden algemene kenmerken van schizofrenie genoemd. Aan het eind van die tekst staat:
Als aanvulling op het stellen van de diagnose op bovengenoemde criteria dient een poging gedaan te worden om één van de onderstaande subtypen te specificeren, overeenkomstig de meest op de voorgrond tredende symptomen.
Waaronder ook jouw subtype genoemd wordt.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Berichten: 95

Re: Kan iemand mij informatie geven omtrent hebefrenie?

verlaging van ethische normen


Ik vraag me af of dit wel een valide kenmerk is van een psychotische stoornis aangezien een normaal mens ook van gedachten kan veranderen, en kan inzien dat bepaalde ethische normen onzin zijn. Ethische normen zijn toch altijd flexibel?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Kan iemand mij informatie geven omtrent hebefrenie?

Inderdaad, dit is een sociaal aspect van een psychische stoornis, altijd problematisch. Bij de weg:
ICD-10 schreef:F20.1 Hebephrenic schizophrenia

A form of schizophrenia in which affective changes are prominent, delusions and hallucinations fleeting and fragmentary, behaviour irresponsible and unpredictable, and mannerisms common. The mood is shallow and inappropriate, thought is disorganized, and speech is incoherent. There is a tendency to social isolation. Usually the prognosis is poor because of the rapid development of "negative" symptoms, particularly flattening of affect and loss of volition. Hebephrenia should normally be diagnosed only in adolescents or young adults.

- Disorganized schizophrenia

- Hebephrenia
DSM-IV schreef:Karakteristieke symptomen voor schizofrenie:

(1) delusions

(2) hallucinations

(3) disorganized speech (e.g., frequent derailment or incoherence)

(4) grossly disorganized or catatonic behavior

(5) negative symptoms, i.e., affective flattening, alogia, or avolition

---------------------------------------------------------------------------------------

Diagnostic criteria for 295.10 Schizophrenia Disorganized Type

A type of Schizophrenia in which the following criteria are met:

A. All of the following are prominent:

(1) disorganized speech

(2) disorganized behavior

(3) flat or inappropriate affect

B. The criteria are not met for Catatonic Type.

---------------------------------------------------------------------------------------

Diagnostic criteria for 295.20 Schizophrenia Catatonic Type

A type of Schizophrenia in which the clinical picture is dominated by at least two of the following:

(1) motoric immobility as evidenced by catalepsy (including waxy flexibility) or stupor

(2) excessive motor activity (that is apparently purposeless and not influenced by external stimuli)

(3) extreme negativism (an apparently motiveless resistance to all instructions or maintenance of a rigid posture against attempts to be moved) or mutism

(4) peculiarities of voluntary movement as evidenced by posturing (voluntary assumption of inappropriate or bizarre postures), stereotyped movements, prominent mannerisms, or prominent grimacing

(5) echolalia or echopraxia

Berichten: 95

Re: Kan iemand mij informatie geven omtrent hebefrenie?

Dank u!

Reageer