Nijmeegs nabeeld

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Nijmeegs nabeeld

Afbeelding


Een ogenschijnlijk simpele, maar bizarre optische illusie uit Nijmegen is uitgeroepen tot ‘Best visual illusion of the year’. En terecht.


Wie een tijdje naar een groen hartje heeft gestaard en dan naar een witte muur kijkt, zal een rood hartje zien, dat langzaam weer verdwijnt. Een nabeeld, heet dat. Het visuele systeem laat het tegenovergestelde zien van de kleur die ‘in het netvlies gebrand staat’. Het lijkt onmogelijk om op dezelfde plaats twee verschillend gekleurde nabeelden te laten verschijnen, maar de eenvoudige animatie waarmee Rob van Lier en Mark Vergeer de hoofdprijs wonnen, bewijst dat dat toch kan. Volg de link en kijk zelf.


Lees meer ... Noorderlog


Hoe het werkt
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Nijmeegs nabeeld

Sorry, maar ik zie het niet, volgens mij moet je een kleur zien in de zwart witte vorm die steeds verschijnt, maar die blijft bij mij toch echt wit...


Ho, ik zie het nou, als je goed naar de animatie kijkt zie je dat de zwart witte vierkant groen lijkt, en de z/w ster roodachtig.


(wel goed kijken)

Reageer