Springen naar inhoud

Kantelen wagen in een bocht


  • Log in om te kunnen reageren

#1

bambinoh

    bambinoh


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2008 - 10:09

Hallo,

Ik zit met een mechanisch probleem. Als een wagen een bocht neemt, is er een bepaalde maximale snelheid waarbij de wagen zal kantelen, maar hoe bereken ik deze nu?

Het lijkt me logisch om met momenten te werken. Maar als je nu een bocht naar links veronderstelt, dan wordt de rechterkant van de wagen de kantelas. Dus om de momenten omheen die as te berekenen gebruik ik de zwaartekracht in het massacentrum en de normaalkrachten op de linkerwielen. Deze normaalkrachten kunnen nooit de gehele zwaartekracht compenseren dus er moet nog iets zijn. Dus dacht ik aan de middepuntzoekende kracht. Deze staat in de bocht naar links, naar links gericht en grijpt ook aan in het massamiddelpunt. Maar het moment hierdoor veroorzaakt heeft hetzelfde teken als dat van de zwaartekracht, zo zou de wagen dus nooit kantelen...

Als je dan overstapt op de middelpuntvliedende kracht kan je wel een kanteling krijgen; maar de middelpuntvliedende kracht is een schijnkracht, dus deze oplossing kan toc ook niet correct zijn?

Kan iemand me hiermee helpen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Sjakko

    Sjakko


  • >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2008 - 11:15

Het lijkt me logisch om met momenten te werken. Maar als je nu een bocht naar links veronderstelt, dan wordt de rechterkant van de wagen de kantelas.

Klopt.

Dus om de momenten omheen die as te berekenen gebruik ik de zwaartekracht in het massacentrum en de normaalkrachten op de linkerwielen.

Dat moet zijn: rechter wielen. Op het kantelpunt leveren de rechter wielen de volledige normaalkracht (gelijk aan het gewicht van de auto).

Dus dacht ik aan de middepuntzoekende kracht. Deze staat in de bocht naar links, naar links gericht en grijpt ook aan in het massamiddelpunt.

Dat laatste klopt niet. De grip tussen wegdek en banden is de enige kracht in de richting van het middelpunt van de bocht. De middelpuntzoekende kracht is de resultante van alle krachten in die richting. Aangezien dat hier maar 1 kracht is, levert dus alleen die kracht (de grip tussen wegdek en banden) de middelpuntzoekende kracht. Die grijpt dus aan op het punt waar de banden het wegdek raken.

maar de middelpuntvliedende kracht is een schijnkracht, dus deze oplossing kan toc ook niet correct zijn?

Zeker wel, het is maar net vanaf welke positie je de situatie waarneemt (in of buiten de auto). Bekijk ook dit Wikipedia-artikel over schijnkrachten.

#3

zpidermen

    zpidermen


  • >1k berichten
  • 1623 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2008 - 11:48

Als een wagen een bocht neemt, is er een bepaalde maximale snelheid waarbij de wagen zal kantelen

Of de auto gaat schuiven...
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

#4

bambinoh

    bambinoh


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2008 - 12:07

Ok, maar hoe bereken ik daar dan de snelheid waarop hij kantelt uit?

De wagen gaat toch slippen als de grip van de wielen zijn maximum bereikt, nl f*Fn (wrijvingscoefficient * normaalkracht)?

Maar dan heb je nog nix voor het kantelen :D

Edit : Of moet je dan het moment van de kracht geleverd door de grip tussen wielen en wegdek gebruiken? Want deze grijpt aan onder de kantelas, en geeft bijgevolg een moment tegengesteld aan dat van de zwaartekracht.

Veranderd door bambinoh, 21 mei 2008 - 12:09


#5

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 21 mei 2008 - 12:12

De kantelsnelheid is afhankelijk van de boogstraal en van de ligging van het zwaartepunt van het voertuig.
Als je de totale kracht bekijkt die het voertuig op de weg uitoefent, en die vector loopt buiten het draagvlak gevormd door de wielen, dan zal de wagen gaan kantelen.

#6

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44876 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 mei 2008 - 18:57

Wat Klazon bedoelt is dit:

kantelpunt.png

En wat ik daaraan wil toevoegen is: ALTIJD schetsjes maken.......

(en dat we tegenwoordig niet meer over centrifugaalkrachten spreken, zodat we dit plaatje eigenlijk hťťl anders - en in dit geval verwarrender - zouden moeten tekenen. Maar hier is die ouderwetse centrifugaalkracht zo heerlijk helder.....)

Veranderd door Jan van de Velde, 21 mei 2008 - 19:00

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#7

kotje

    kotje


  • >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 22 mei 2008 - 08:49

De centripetale kracht, die de auto op de baan houd in de bocht is de wrijvingskracht. Volgens wet actie=-reactie reageert de auto met eenzelfde maar tegengestelde kracht.

De kritische snelheid volgt uit LaTeX .
Het gewicht auto en de kracht tegengestelt centripetale kracht grijpen aan in het zwaartepunt en hebben een tegengesteld koppel t.o.z. rechte buitenste banden. Zij horizontale afstand zwaartepunt van die rechte D en verticale afstand H.
De auto kantelt als LaTeX .
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

#8

bambinoh

    bambinoh


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2008 - 08:52

Ok, ik zie het. Bedankt allen :D





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures