3 verschillde stiften

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 8

3 verschillde stiften

Hier nog een vraag;

Ik heb 3 papiertjes met tekst, en een stift. Nu moet ik erachter zien te komen welke van de drie papiertjes er is beschreven met de stift. Nu kan ik dit doen d.m.v. chromatografie maar mocht de stift waterdicht zijn dan lukt dat waarschijnlijk niet. Met het blote oog kun je het in iedergeval niet zien. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Bij voorbaat dank! :D

Groetjes!, Chemcharles

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: 3 verschillde stiften

Nu kan ik dit doen d.m.v. chromatografie maar mocht de stift waterdicht zijn dan lukt dat waarschijnlijk niet.
Al eens van andere oplosmiddelen dan water gehoord? :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: 3 verschillde stiften

Dat is niet echt het probleem, maar we willen gewoon nog een manier weten om te weten welk briefje het is. Waarschijnlijk geeft de chromatografieproef geen waterdicht antwoord, en dat hebben we wel nodig.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: 3 verschillde stiften

Waarschijnlijk geeft de chromatografieproef geen waterdicht antwoord,
waarom niet?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: 3 verschillde stiften

Zou iedereen die iets denkt te weten om te zien welk papiertje overeen komt met de inkt van de stift, het zo snel mogelijk willen zeggen. Er zit een beetje haast bij.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: 3 verschillde stiften

Kun je zo vriendelijk zijn te antwoorden op mijn vraag?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: 3 verschillde stiften

Als je haast hebt moet je het gewoon uitproberen in plaats van erover te debatteren.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: 3 verschillde stiften

Krabbel wat op een 4e papiertje met die stift, en gebruik chromatografie op alle 4 de papiertjes - de kans is groot dat je meteen ziet welk papiertje bij de stift hoort door de scheiding in gelijke kleurcomponenten.

Als het met water niet lukt, probeer eens iets anders, alcohol, isopropanol, hexaan of een mengsel... je weet toch niet wat er precies in die stift zit, dus de scheidingsmethode vinden is experimenteel werk. Aangezien je 1 stift hebt en vast genoeg papier kun je dat vrijelijk proberen alvorens je samples mogelijk te ruineren.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: 3 verschillde stiften

Waarschijnlijk geeft de chromatografieproef geen waterdicht antwoord

We moeten de inkt van een papiertje afhalen en op het chromatografiepapiertje weer aanbrengen. Dat doen we door de inkt los te weken met water. De kans is dan groot dat er ergens in het proces iets mis gaat. Of je hebt te weinig inkt op het chromatografiepapier, of de inkt van meerdere briefjes komt aardig met elkaar overeen en komt ongeveer op hetzelfde uit.

Ik had geen zin om dat gisteravond allemaal uit te leggen en ik vond dat dat even niet belangrijk was.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: 3 verschillde stiften

De kans is dan groot dat er ergens in het proces iets mis gaat. Of je hebt te weinig inkt op het chromatografiepapier, of de inkt van meerdere briefjes komt aardig met elkaar overeen en komt ongeveer op hetzelfde uit.
Ik snap nog steeds niet waarop je dit baseert. Zie ook de reacties van Benm en Marko. Zolang je niet al je eieren in één mandje (lees: één oplosmiddel) stopt komt dat zeker in orde.
Ik had geen zin om dat gisteravond allemaal uit te leggen en ik vond dat dat even niet belangrijk was.
Tjonge.......

Ik weet niet of je het in de gaten hebt, maar een ander probeert je te helpen. Dat soort reacties geven een mens écht het gevoel dat dat gewaardeerd wordt... :D ..
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: 3 verschillde stiften

Mijn probleem was alleen dat ik gisteren echt iets anders naast die chromatografie moest weten. Dan zet je hier een onderwerp neer en dan zegt iedereen vervolgens alleen maar: "chromatografie is toch goed, niet zeuren"

Daar heb ik dan toch niks aan. Dus denk ik: ik zeg maar even dat ik het daar op dat moment niet over wil hebben en vervolgens komt er toch niks zinnigs meer uit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: 3 verschillde stiften

Dan is jouw probleem dat je je probleem niet goed brengt.

Als jouw opdracht is om 2 verschillende manieren te vinden om de goeie stift aan te wijzen, dan gaan we verder zoeken.

Maar je beweert doodleuk dat je met chromatografie waarschijnlijk het antwoord niet gaat vinden, en dat je daarom nog een tweede manier wil.

En dan ben ik wel eens benieuwd waarom dan wel niet, en dan vraag ik dat, want als je dat zegt weet jij kennelijk iets dat ik niet weet. Want ik zie nog steeds niet waarom dat niet zou werken. En omdat niemand dat ziet, gaat niemand er mee verder.

Dus een beetje duidelijker je bedoelingen en je redenen daarvoor aangeven helpt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer