[natuurkunde] optimale as

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 24

[natuurkunde] optimale as

Hallo,

Voor een natuurkunde PO moeten we een soort katapult maken om een kogel zo ver mogelijk weg te schieten.

Nu hebben we de volgende opstelling:
NK.jpg
NK.jpg (6.36 KiB) 145 keer bekeken
Zodra de as zich te dicht bij het gewicht bevindt, schiet hij slecht aangezien hij dan ongeveer in evenwicht staat. als de as zich te dicht bij de kogel bevind is de snelheid waarmee hij afgeschoten word klein omdat de slingerarm kleiner is. Hoe kan ik de optimale positie voor onze as vinden?

Groetjes,

Brianne

Gebruikersavatar
Berichten: 351

Re: [natuurkunde] optimale as

Heb je al geprobeerd een verband te vinden tussen de kogelbaan en de positie van het gewicht tov de as?

Als bijvoorbeeld x de afstand is van de opstelling tot de plaats van inslag van de kogel (dus de afstand van de kogelbaan) en a is de afstand van gewicht tot de as, dan moet je denk ik eerst zoeken naar een functie x(a).

Van deze functie kan je het maximum bepalen door de functie te plotten en af te lezen, of door calculus toe te passen (afgeleide gelijk aan nul stellen). Nu geldt alleen wel als de afgeleide gelijk aan nul is dat je dan op een minimum of maximum zit, maar ik denk dat je dan aan het resultaat wel kunt zien welke a je hebben moet voor de praktische situatie.

Helpt dat?
Nothing to see here, move along...

Reageer