Springen naar inhoud

[natuurkunde] fout op de meting bij een ohmmeter

• Log in om te kunnen reageren

Begon

Begon

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2008 - 16:47

Hallo iedereen,

als voorbereidende vraag bij een practicum dat we moeten uitvoeren over de basismetingen met electriciteit moesten we aantonen da de akkuratie, bij de meting van de weerstand, gegeven wordt door R.A. ® = (U0 + U) / U (U0 - U) * A.A. (U).

Dit moesten we doen aan de hand van R = (Rv + Ri) (U0 - U) / U.

Na enkele mails naar de assistent en uren geklungel heeft deze ons laten weten dat U en U0 beiden gemeten waarden zijn en dat we hiernaar moeten afleiden en dan respectievelijk met :delta:U en :delta:U0 moeten vermenigvuldigen.

Na lang ploeteren zijn we nog steeds geen stap verder en dit is het enige wat ons nog rest om dit werk af te krijgen. Zou iemand alsjeblieft zo vriendelijk willen zijn ons een beetje op de juist weg te zeggen?

Vriendelijke groeten,

Begon.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 mei 2008 - 16:55

Graag verduidelijking wat betreft de gebruikte symbolen. Wat is A? Wat is ģ? Wat is R_v? Wat is R_i? ....
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

Begon

Begon

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2008 - 17:01

Excuseer, R.A. is de relatieve accuratie
A.A. is de absolute accuratie
R_v is de inwendige weerstand van de voltmeter, R_i is de inwendige weerstand van de bron.

De ® was dan weer een ongelukje met een smileycode, dit diende gewoon R.A.( R ), zijnde de relatieve accuratie van de weerstand.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 mei 2008 - 19:32

Ten eerste wil ik even kwijt dat je wel erg weinig informatie geeft als inleiding. Context helpt meestal bij het helpen.

Gegeven:
LaTeX

Informatie die ik mis is de schatter voor de fout. Ik ga er even vanuit dat hiervoor is gekozen voor:
LaTeX

Invullen en je vindt de absolute fout in termen van U en U0. Geheel delen door R, stellen dat de nauwkeurigheid op beide voltages hetzelfde is, uitwerken en je krijgt een antwoord dat lijkt op je gevraagde antwoord (ik zit mis met een minteken, heb geen zin om uit te zoeken of dat aan mij of aan de vraag ligt. :D )

Succes.

P.S. ik denk dat ik zie waar ik mijn minteken vandaan heb. Voor de fout kun je ook het volgende gebruiken en dan komt er hetzelfde uit als gevraagd:
LaTeX

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures