Neutralisatie schrijfpapier

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 758

Neutralisatie schrijfpapier

in deze som (zie afbeelding) gaat het om feit dat papier (waarop je schrijft) geneutraliseerd wordt (met base) zodat inkt niet kan invreten. Normalerwijs is het papier iets zuur.

Bij een moderne ''ontzurings'' methode gebruiken ze MgO , welke reageert met H+ ionen uit het papier, hieruit ontstaat mg 2+ en water, bij de afbeelding staat ook een vraag, ik bedacht me als volgt :

Ps. alkalische reserve is het extra toevoegen van de base (extra toevoeging van een voorraad base)
\( MgO + 2H^+ --> Mg^2^+ + H2O \)
dus bij het in overmaat toevoegen van zoutzuur reageert de alkalische reserve op met H+ en onstaat Mg2+ en H20,

dan betekent dus (snel berekend) dat er 0,36 mmol H+ zijn gebruikt voor de reactie en dus 1,64 mmol overzijn en dus weer reageren met die natronloog, maar vervolgens doen ze NOG een keer dezelfde titratie, ik snap niet goed hoezo? Alle MgO is toch al omgezet?

hopelijk kan iemand mij hier het licht verschaffen, bij voorbaat dank
Bijlagen
alkalische_reserve.jpg
alkalische_reserve.jpg (98.29 KiB) 125 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Neutralisatie schrijfpapier

De tweede titratie is niet hetzelfde als de eerste. Maar ik moet zeggen dat het er niet heel duidelijk staat en dat de manier van opschrijven tot verwarring zou kunnen leiden.

In de tweede stap titreert men 20 ml van hetzelfde zoutzuur als bij de eerste titratie was gebruikt - maar nu zonder dat er 1 g papier bij zit. Waarom dat is en hoe je dat moet gebruiken bij de berekening laat ik aan jou over :D

Ik snap overigens niet hoe je aan 0,36 mmol komt.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 758

Re: Neutralisatie schrijfpapier

Aha! (dat was het dus) klopt, eigenlijk ga je er zomaar vanuit (ofja ik dan) dat je 2 x het papier gebruikt.

De tweede titratie is om te kijken ''hoe zuiver'' de zoutzuur / natronloog concentratie is, en het blijkt dat er íets minder natronloog nodig is om te neutraliseren, dus is de natronloog concentratie iets te sterk, dat zou betekenen dat :

(nu heb ik het over titratie 1) na overmaat toevoegen van zoutzuur, wordt natronloog toevoegd, hiervoor is 1,64 mmol nodig, dus ''eigenlijk'' is er iets meer zoutzuur over, en dus minder nodig geweest voor het neutraliseren van de base in het papier, en dat kleine verschil is natuurlijk 2 mmol - 1,97mmol = 0,03 mmol. dus krijg je 0,36mmol - 0,03 mmol

(ik ben aan 0,36 gekomen door : 20 x 0,1 mmol = 2 mmol en dan 16,4 x 0,1 --> 1,64 mmol dus 0,36 mmol base, maar iets te veel dus dat wordt 0,33 mmol.)

zit ik nu goed? :D

Berichten: 12.262

Re: Neutralisatie schrijfpapier

Er wordt in deze proef uitgegaan van een nauwkeurig bekende concentratie natronloog (0.100M), en een onnauwkeurige zoutzuuroplossing (~0.1M). De 2e titratie dient feitelijk ook om de concentratie zoutzuur te stellen.

Ik denk dat men het op deze manier doet omdat het omslagpunt van direct titreren van papier met nauwkeurig zoutzuur lastig is vast te stellen. Dat komt zowel doordan MgO een zwakke base is als door de moeizame kinetiek van een reactie met een vaste stof die min of meer 'vast' zit in een matrix (papier).
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Neutralisatie schrijfpapier

Los van kinetische aspecten is dit is de meest praktische manier. Je kunt nu immers titreren met een base en gebruikmaken van de zeer duidelijke en scherpe kleuromslag van fenolftaleïne.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 758

Re: Neutralisatie schrijfpapier

klopt, je kunt omdat gegevens bekend zijn over de ongevere molariteit van zoutzuur de exacte molariteit bepalen (berekenen) en dan verder rekenen, erg bedankt!

Reageer