Energie balans

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 23

Energie balans

Hoi,

Ik heb een vraag over fysische transportverschijnselen (een vak dat ik volg) en ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen. Ik zal de opgave hieronder even overtypen.

De druk in een tank met gas wordt gemeten met een U-buis manometer. De vloeistof in de manometer heft een dichtheid van rho(A). Het hoogteverschil tussen de vloeistof in de benen van de manometer bedraagt delta z.

a. Leidt een vergelijking af om de druk in de tank uit te drukken in het hoogteverschil. Gebruik hiervoor een energiebalans.

b. Idem, als de tank en de leidingen naar de manometer gevuld zijn met een vloeistof met dichthied rho(B) en het laagste niveau in de manometer zich op een hoogte H onder het vloeistofoppervlak in de tank bevindt.

Weet iemand misschien hoe ik dit moet aanpakken?

Groetjes Esther.

Berichten: 4.246

Re: Energie balans

Wat heb je zelf al bedacht?
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 6

Re: Energie balans

Hoi Ester,

Vraag a heeft inderdaad te maken met de gasconstante wet, wat ik uit je vraag begrijp is het hoogte verschil gevraagd. De basis formule hiervoor is als volgt:

p = h * rho * g

Hierin is

p de druk in [Pa]

h het hoogte verschil in [m] in jouw geval dus delta z

rho de dichtheid [kg/m^3]

g gravitatieversnelling in [m/s^2] voor g geldt de waarde 9,81

als je deze formule omgooit naar delta z krijg je de volgende formule:

p

delta z = ---------

rho * g

In principe is vraag b ook een afgeleide van de vraag a. Hiervoor zou een plaatje meer duidelijkheid bieden.

Ik hoop dat hiermee je vraag beantwoord heb, zo niet probeer hem dan anders te formuleren.

succes

Reageer