Let wel dat dit alleen kan wanneer die a van je een rationaal getal is. Dan kan je het steeds omzetten naar een breuk (gaat niet voor irrationale getallen), de exponent zet je boven teller en noemer (eigenschap van breuken en machten).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)
De interesse komt van de volgende som: Bij een binomiaal kansexperiment met toevalsvariabele X is n=7 en p=0.4.
a) Maak een tabel met de cumulatieve kansverdeling van X.
Hierbij mag ik de getallen niet afronden, vandaar dat ik het in een breuk moet opschrijven. =), mijn rekenmachine kan dan geen getallen boven de 1000 (ongeveer) in een breukvorm opschrijven vandaar dat ik het handmatig moet doen.
Bedankt voor jullie zeer snelle reacties! =). De oplossing is eigenlijk doodsimpel , ik had er zelf achter moeten komen denk ik :$
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.
Dat snap ik, maar ik kon de meeste getallen in de vorm van:
\(a^{x}\)
; voor
\(0<a<1\)
en
\(x>1\)
omdat die
\(x\)
meestal veel te groot was, waardoor ik meestal uitkwam met breuken waarvan de noemers groter waren dan 1000 en daardoor niet in breuken konden worden opgeschreven door mijn grafische rekenmachine. Omdat sommige getallen achter de komma's veel verder gaan dan 9 cijfers achter de komma waardoor mijn rekenmachine het niet kan laten zien.
Trouwens jullie guys zijn echt geniaal met wiskunde .
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.
Nouja Maple komt erg in de buurt van met de hand oplossen .
PS: @dirkwb, van welke middelbaar onderwijs kom jij wel niet? misschien had ik ook op die school moeten zitten . Jou vragen gaan veel verder dan wat ik heb gehad .
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.
Even een klein vraagje is er een formule waarmee je breuken ZELF kan vereenvoudigen ZONDER elke mogelijk getal te proberen. Dat wil zeggen in een keer.
En dan bedoel ik niet dat je "kan zien" dat het eindigt op een 2 oid en daardoor dat je dan weet dat je het kunt delen door 2 bijvoorbeeld.
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.