Breuken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 577

Breuken

Hallo,

nogal een simplistische vraag, maar hoe schrijf ik bijvoorbeeld:
\(0.6^{7}\)
in een breukvorm? :S of hoe verander ik een getal met de volgende syntaxis:
\(a^{x}\)
in een breukvorm, waarbij
\(0<a<1\)
en
\(x>0\)
?

Bedankt! =D
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Berichten: 4.246

Re: Breuken

ntstudent schreef:Hallo,

nogal een simplistische vraag, maar hoe schrijf ik bijvoorbeeld:
\(0.6^{7}\)
in een breukvorm? :S of hoe verander ik een getal met de volgende syntaxis:
\(a^{x}\)
in een breukvorm, waarbij
\(0<a<1\)
en
\(x>0\)
?

Bedankt! =D
\( 0.6^7 = \frac{6^7}{10^7} =... \)
Maar vanwaar de interesse hierin ntstudent?
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Breuken

Let wel dat dit alleen kan wanneer die a van je een rationaal getal is. Dan kan je het steeds omzetten naar een breuk (gaat niet voor irrationale getallen), de exponent zet je boven teller en noemer (eigenschap van breuken en machten).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: Breuken

\(a^x = (a)^x\)
, en dus, als
\(a = \frac{b}{c}\)
, dan geldt
\(a^x = (a)^x = \left( \frac{b}{c} \right) ^x = \frac{b^x}{c^x}\)
.

In het geval van
\(0.6^7\)
wordt dat dus
\(\frac{6^7}{10^7} = \frac{3^7}{5^7} = \cdots \)
Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Gebruikersavatar
Berichten: 577

Re: Breuken

De interesse komt van de volgende som: Bij een binomiaal kansexperiment met toevalsvariabele X is n=7 en p=0.4.

a) Maak een tabel met de cumulatieve kansverdeling van X.

Hierbij mag ik de getallen niet afronden, vandaar dat ik het in een breuk moet opschrijven. =), mijn rekenmachine kan dan geen getallen boven de 1000 (ongeveer) in een breukvorm opschrijven vandaar dat ik het handmatig moet doen.

Bedankt voor jullie zeer snelle reacties! =). De oplossing is eigenlijk doodsimpel :D , ik had er zelf achter moeten komen denk ik :D :$
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Breuken

Tussendoor: het kommagetal (bijvoorbeeld) 0,87 is "even exact" als de breuk 87/100 hoor...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 577

Re: Breuken

Dat snap ik, maar ik kon de meeste getallen in de vorm van:
\(a^{x}\)
; voor
\(0<a<1\)
en
\(x>1\)
omdat die
\(x\)
meestal veel te groot was, waardoor ik meestal uitkwam met breuken waarvan de noemers groter waren dan 1000 en daardoor niet in breuken konden worden opgeschreven door mijn grafische rekenmachine. Omdat sommige getallen achter de komma's veel verder gaan dan 9 cijfers achter de komma waardoor mijn rekenmachine het niet kan laten zien.

Trouwens jullie guys zijn echt geniaal met wiskunde :D .
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Breuken

Sowieso: beter met de hand dan met die verdomde grafische rekenmachines :D
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 4.246

Re: Breuken

Sowieso: beter met de hand dan met die verdomde grafische rekenmachines :D
Ben ik het niet mee eens ik kom van VWO tweede fase en I ♥ Gr :D
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 577

Re: Breuken

Nouja Maple komt erg in de buurt van met de hand oplossen :D .

PS: @dirkwb, van welke middelbaar onderwijs kom jij wel niet? :P misschien had ik ook op die school moeten zitten :P . Jou vragen gaan veel verder dan wat ik heb gehad :D .
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Berichten: 4.246

Re: Breuken

Mijn vragen komen van universitair niveau (zowel master als bachelor)
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 577

Re: Breuken

Hmmm... of jij bent vet goed :P of ik ben extreem slecht :P misschien beide :D hahaha! (aangezien er niets verandert is aan de wi :D volgens jou)
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Berichten: 4.246

Re: Breuken

Hmmm... of jij bent vet goed :P of ik ben extreem slecht :D misschien beide :D hahaha!
:P
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Breuken

Reactie van foodanity over de grafische rekenmachine afgesplitst en hier toegevoegd.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 577

Re: Breuken

Even een klein vraagje is er een formule waarmee je breuken ZELF kan vereenvoudigen ZONDER elke mogelijk getal te proberen. Dat wil zeggen in een keer.

En dan bedoel ik niet dat je "kan zien" dat het eindigt op een 2 oid en daardoor dat je dan weet dat je het kunt delen door 2 bijvoorbeeld.
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Reageer