Springen naar inhoud

Formule pompvermogen

• Log in om te kunnen reageren

Techneut

Techneut

• >25 berichten
  • 84 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2008 - 19:14

ik wil even een formule controleren.

Het gaat om het berekenen van het pompvermogen.

klopt mijn volgende formule?

Ph=(Q*rho*g*h)/3.6*10^6
Pshaft = Ph/motor efficiency

Met daarin:
Q = flow [m3/h]
rho = dichtheid medium [kg/m3]
g = 9,81
h = head [m]

Pshaft = het opgenomen vermogen van de motor

Het gaat om een systeem waarin we 3 koelwaterpompen hebben. De pompen trekken het water uit een basin, in de gemeenschappelijk leiding hebben we een drukmeter zitten en een flowmeter voor de totale flow.
We hebben geen duidelijk meting voor het opgenomen vermogen van de pompen, maar willen aan de hand van de druk en flow wel een indicatie hebben.

We zijn namelijk bezig met een betere waterverdeling van de gebruikers en bezig om weerstanden (geknepen afsluiters) uit de leiding te halen.

Alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 22 mei 2008 - 19:48

Formule voor Ph klopt, aangenomen dat Ph in kW is.

Formule voor Pshalf klopt niet, dat moet zijn: Pshaft = Ph/pompefficiency
dus delen door pompefficiency, niet door motorefficiency.

Het opgenomen electrisch vermogen is dan Pe = Pshaft/motorefficiency

Je hebt zo echter wel de effiency van de pomp nodig, welke afhankelijk is van Q voor een gegeven impellerdiameter. Als je nog de Q-h grafiek van de pomp hebt kun je daar echter gewoonlijk meteen Pshaft uit aflezen als functie van Q want niet alleen pompefficiency maar ook h is afhankelijk van Q.

Je kunt ook de amperes meten en zo Pe berekenen, en daaruit Pshaft = Pe*motorefficiency
Hydrogen economy is a Hype.

dirkwb

dirkwb

• >1k berichten
  • 4172 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 mei 2008 - 20:32

Je hebt zo echter wel de effiency van de pomp nodig, welke afhankelijk is van Q voor een gegeven impellerdiameter.

Wat is de impellerdiameter (daar heb ik nog niet van gehoord en deze formules heb ik wel eerder gezien)?
Quitters never win and winners never quit.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 22 mei 2008 - 20:38

impeller betekent in goed nederlands: waaier.
Hydrogen economy is a Hype.

Techneut

Techneut

• >25 berichten
  • 84 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2008 - 00:10

Formule voor Ph klopt, aangenomen dat Ph in kW is.

Formule voor Pshalf klopt niet, dat moet zijn: Pshaft = Ph/pompefficiency
dus delen door pompefficiency, niet door motorefficiency.

Het opgenomen electrisch vermogen is dan Pe = Pshaft/motorefficiency

Je hebt zo echter wel de effiency van de pomp nodig, welke afhankelijk is van Q voor een gegeven impellerdiameter. Als je nog de Q-h grafiek van de pomp hebt kun je daar echter gewoonlijk meteen Pshaft uit aflezen als functie van Q want niet alleen pompefficiency maar ook h is afhankelijk van Q.

Je kunt ook de amperes meten en zo Pe berekenen, en daaruit Pshaft = Pe*motorefficiency

Ja inderdaad, dat is ook zo, ik moet daar delen door pompefficiency ipv motorefficiency.
Helaas hebben we geen duidelijke amperemeting. Ja natuurlijk zouden we er een amperatang aan kunnen hangen oid. Maar we zouden het liever op een andere manier meten.

Bedankt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures