schakelaar vervangen voor stopcontact

Moderators: jkien, Xilvo

schakelaar vervangen voor stopcontact

Ik heb het volgende gelezen:

Als u op de plaats van een schakelaar ook nog een stopcontact wil kan dit met een schakel-stopcontactcombinatie. Hiervoor moet u echter nog wel een extra nuldraad aansluiten.

WAAROM????? Als ik mijn schakelaar sloop zie ik een fasedraad en een nuldraad (geen aarde). Als ik nu een stopcontact wil is het enige wat hiervoor nodig is een splitsing in beide draden zodat het stopcontact parallel aan de schakelaar komt. Dit is toch altijd hetzelfde ? Ik neem aan dat deze verbinding standaard in zo'n combinatiekastje zit, er is immers nooit een andere manier van aansluiten.

Kan iemand me duidelijk maken waar ik nou die extra nuldraad nodig heb???

Als het komt doordat er niet standaard zo'n parallelverbinding in die schakel-stopcontactcombinatieskastjes zit, kan je me dan ook uitleggen waarom DAT dan niet zo is?

Nico (niet van Eigen Huis & Tuin ;) )

rooie dropveter aan de rooie dropveter, zwarte dropveter aan de zwarte dropveter :shock: ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: schakelaar vervangen voor stopcontact

je stopcontact komt met jouw methode idd parallel over die schakelaar,

MAAR daar heb je niet veel aan, want die schakelaar is een onderbreekbare geleider die in serie staat met je lamp, dus als die onderbroken is en jij plaatst daar dan parallel bv een strijkijzer over, dan staat dat strijkijzer in serie met je lamp en dat is niet erg handig

Gebruikersavatar
Berichten: 45

Re: schakelaar vervangen voor stopcontact

Afbeelding

Dit moet toch gewoon kunnen of snap ik het nou niet ?
Help mee eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en andere te bestrijden in de vrije tijd van je CPU...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: schakelaar vervangen voor stopcontact

indien het teken links onderaan een stopcontact voorstelt, zie ik inderdaad de fout niet... tekening is correct.

stopcontact en lamp = onafhankelijk

Berichten: 226

Re: schakelaar vervangen voor stopcontact

Als ik mijn schakelaar sloop zie ik een fasedraad en een nuldraad (geen aarde).
Aan een schakelaar zitten een bruine fase-draad en een zwarte schakeldraad.

Een nul-draad is blauw en die zit er niet aan. (kleuren in Nederland)

Re: schakelaar vervangen voor stopcontact

Aan een schakelaar zitten een bruine fase-draad en een zwarte schakeldraad.

Een nul-draad is blauw en die zit er niet aan. (kleuren in Nederland)
Even los van de kleuren: je hebt een draad heen en terug om het maar even heel ontechnisch te zeggen :shock: . In dit geval is de schakeldraad de zwarte draad terug en dat is degene die je onderbreekt toch??

Als je nu een extra stopcontact aansluit kan dat toch prima op de manier als in Rob z'n plaatje. Dit kan altijd lijkt me.

Zitten in die kant en klaar schakelaar stopcontact kastjes de aansluitingen niet standaard op die manier aangesloten dan dat daar misschien die opmerking van een extra nuldraad vandaan komt? De enige plek waar ik een extra nuldraad kan verzinnen is zeg maar in dat plaatje na het stopcontact tot de kruising waar de nuldraad van de lamp er weer bij komt.

Zou wel stom zijn als ze dat niet van te voren al zo maken.....

iig wel bedankt voor de reacties ;)

Grt Nic

rode dropveter aan de rode dropveter, zwarte dropveter aan de zwarte dropveter :?: ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: schakelaar vervangen voor stopcontact

Om het nog eens simpel uit te leggen:

Indien je op een plek alleen een schakelaar hebt, dan heb je als regel twee draden:

- Bruin (fase)

- Zwart (schakeldraad)

Voor een stopcontact heb je nodig:

- Bruin (fase)

- Blauw (nul)

De tekening gaat er vanuit dat je een nul tot je beschikking hebt (de onderste contactpin loopt naar de nuldraad toe, maar dat is nu juist het probleem, die heb je niet! Uiteraard is die nul wel beschikbaar bij de aansluiting van de lamp, maar niet bij de schakelaar van de lamp.

Als je een stopcontact op de twee beschikbare draden zou aansluiten dan heb je dit in serie staan met de lamp die met de schakelaar geschakeld wordt, met alle rare gevolgen van dien.

Je zal dus echt voor een nuldraad moeten zorgen!!

Berichten: 4

Re: schakelaar vervangen voor stopcontact

Een kleine (nouja klein) aanvulling op de duidelijke uirleg van JanMeut.

maar hoe doe je zoiets in de praktijk? :shock:

1 haal de stroom er af

2 afhankelijk van het type huis waar je in woont, bij oude huizen is makkelijk, je volgt de leiding waar de schakelaar aan zit tot aan de lasdoos waar een nul in zit

Bij nieuwbouw zit alles centraal in een centraaldoos en de leidingen zitten meestal in de muur weggewerkt.

3 Hiervoor neem je een trekveer ( zo'n ding is niet duur en bij elke bouwmarkt te krijgen), steek de trekveer in de leiding van de schakelaar en duw hem omhoog of naar beneden, zo'n centraaldoos zit meestal in het midden van een ruimte onder een lamp. Als het goed is komt de trekveer na enige tijd vanzelf daar terecht.

4 Haal de blauwe draden los van de zogenamde las, neem de nieuwe blauwe draad en verbind deze aan de uiteinde van de trekveer in de centraaldoos. (twisten) Verbind hem stevig (twisten) vast zodat ie onderweg niet los kan schieten.

5 trek nu voorzichtig aan het uiteinde van de trekveer bij de schakelaar

( het is makkelijker als je iemand bij de centraaldoos de blauwe draad begleid) ;)

Let er wel op: dat als de trekveer niet past, zul je alle 2 de draden eruit moeten trekken en dan 3 tegelijk door de leiding trekken ( het kan makkelijker werken.)

even nog hoe bevestig je de draden aan een trekveer: ;)

maak de 3 draden ong 5 cm blank( isolatie eraf), steek ze alle 3 tegelijk door het oogje van de trekveer, tot ong. de helft van het blanke gedeelte.

en buig dan dusdanig dat de uiteinde van de draden met een bocht weer gelijk met de draden lopen

ik hoop dat dit duidelijk is :wink:

Berichten: 1

Re: schakelaar vervangen voor stopcontact

Beste mensen,

Ik kom terug op dit forum omdat ik met hetzelfde probleem zit.

Mijn "oplossing"mag denk ik niet, maar de vraag is of het werkt.

Ik wil op de plek van de schakelaar een stopcontact maken, waarbij de lamp van mij mag verdwijnen. Op de plek van de schakelaar heb ik een bruine en een zwarte draad. Op de plek van lamp heb ik een zwarte en een blauwe draad.

Is het nou zo dat ik op de plek van de lamp de zwarte en blauwe draad mag verbinden? Dan werkt de zwarte als nuldraad, en dan zou mijn stopcontact moeten werken...

Ik hoor graag.

Groeten Gerben

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: schakelaar vervangen voor stopcontact

Simpel antwoord: dat is verboden. Je mag een zwarte draad niet als nul gebruiken.

De simpelste oplossing: koop een blauwe draad, verbind die aan de zwarte, trek de zwarte er aan de andere kant uit, zodat de blauwe daarvoor in de plaats komt. Verbind dan in de doos boven het lichtpunt de blauwe aan de blauwe, en monteer aan de muur je wandcontactdoos tussen bruin en blauw.

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: schakelaar vervangen voor stopcontact

Wist ik niet zeker of dit verboden was, nu dus wel.

Maar als je aan die zwarte draad een zwarte en een blauwe gelijk mee doortrekt. kun je het later altijd nog veranderen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: schakelaar vervangen voor stopcontact

Dat kan inderdaad handig zijn. Het is nl. niet verboden om reservedraden in de buis te trekken.

Maar een draad die daadwerkelijk aangesloten is moet voldoen aan de kleurcode.

Gebruikersavatar
Berichten: 450

Re: schakelaar vervangen voor stopcontact

Mag je dit wel doen? Je zit nu immers met een kring (die afgezekerd is met een automaat van 10A veronderstel ik) waar nu zowel stopcontacten als lichtpunten in zijn opgenomen. Kringen met uitsluitend stopcontacten mogen (of moeten, dat weet ik niet) afgezekerd worden met automaten van 16A. Bovendien zijn lampen heel gevoelig aan fluctuaties op het net. Je lampen zouden wel eens even een dipje kunnen krijgen als je bijvoorbeeld de stofzuiger inschakelt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: schakelaar vervangen voor stopcontact

Hier is geen enkel bezwaar tegen. Lichtgroepen mogen met maximaal 16A afgezekerd worden, en dat gebeurt tegenwoordig ook vrijwel altijd. Lichtpunten en stopcontacten op dezelfde groep, dat is ook dagelijkse praktijk. Of woon jij in een huis waar dat strikt gescheiden is?

Gebruikersavatar
Berichten: 450

Re: schakelaar vervangen voor stopcontact

Ja, bij ons is dat zo. Bovendien is de bedrading voor het licht allemaal gebeurd met draad van 1,5mm². Nu, ik heb eens rondgevraagd en ik zie dat er meer en meer mensen uitsluitend draad van 2,5mm² gebruiken. Ik zie hier zeker wel het nut van in want het is eenvoudiger om in de toekomst nog veranderingen aan te brengen aan de installatie zonder op draad van 1,5mm² te stuiten waar ik geen stopcontact op durf aansluiten.

Reageer