[wiskunde] kansrekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 247

[wiskunde] kansrekenen

In een cavia-kweek heb je een worp met 2 baby-caviatjes. Stel dat 1 van de 2 een vrouwtje moet zijn, wat is dan de kans dat de andere baby ook een vrouwtje is?

In mijn boek staat als antwoor 1/3, maar ik snap echt niet hoe ze daar aan komen. Ik redeneer altijd (wat op niks slaagt dat weet ik): ofwel is de eerste een meisje en heb je voor de tweede nog 1/2 kans dat het een meisje is, ofwel is het tweede verplicht vrouwelijk en dan moet het eerste dus 1/2 kans hebben. Die kansen zijn onafhankelijk moet ik optellen: 1/2+1/2=1 :D

dat slaat uiteraard nergens op, maar kan iemand me de juiste redenering uitleggen van hoe het wel moet?

mvg

steve

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] kansrekenen

Als er twee baby-caviatjes zijn, dan zijn de mogelijkheden (met M voor mannetje, V voor vrouwtje):

MM

MV

VM

VV

Stel dat er minstens één vrouwtje is (welke mogelijkheden blijven over?), wat is dan de kans op een tweede vrouwtje?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 247

Re: [wiskunde] kansrekenen

oeps zo simpel, dom dat ik dat even niet zag :D

weet er iemand mss ook de formule voor vals positief?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] kansrekenen

weet er iemand mss ook de formule voor vals positief?
Wat bedoel je hiermee, wat is "vals positief"?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 247

Re: [wiskunde] kansrekenen

de kans dat een test positief is en je toch niet ziek bent, bv. aids test: de test zegt je hebt aids, maar in realiteit heb je het niet

Berichten: 4.246

Re: [wiskunde] kansrekenen

Maar dat heeft toch niets met die cavia's te maken?
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] kansrekenen

de kans dat een test positief is en je toch niet ziek bent, bv. aids test: de test zegt je hebt aids, maar in realiteit heb je het niet
Wat zijn de gegevens van de test?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 577

Re: [wiskunde] kansrekenen

Cavia's kunnen geen aids hebben dus neem ik aan dat het een andere vraagstuk is. Is de formule voor vals positief niet gewoon het volgende:

1 - (de kans op positief) = vals positief

of zie ik nou alles te makkelijk?
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] kansrekenen

Volgens mij gaat het om een voorwaardelijke kans: P(positief|niet ziek), dus wat is de kans dat een test "positief" aangeeft, wanneer je niet ziek bent. Daarvoor heb je bijvoorbeeld de regel van Bayes, maar er moeten wel gegevens zijn (gekende kansen).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 577

Re: [wiskunde] kansrekenen

Ze in uw verhaal dan niet onafhankelijk toch? Dus dan krijg je P(positief) x P(niet ziek) doen om dat te krijgen of niet? =)
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] kansrekenen

Ik begrijp je zin niet, "Ze"?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer