Besturing en regulering

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 49

Besturing en regulering

Gegroet

Zou iemand mij de volgende termen kunnen uitleggen : Negatieve feedback(terugkoppelingssysteem), positieve feedback,

feed forward.



Negatieve feedback is toch een systeem waarbij bij een toename van 1 stof een automatische daling geeft van een andere stof (waar het oorspronkelijk betrekking op moest hebben). Zoals bvb na het eten stijgt het suikerspiegel dus ook insuline gaat stijgen naar mate de insuline stijgt , gaat glucose dalen... Juiste redenering ??

voor de laatste 2 weet ik het echt niet...

dank bij voorbaat

maxime

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Besturing en regulering

Als ik de thermostaat hoger zet, wordt het warmer in de ruimte.

Dat is een voorbeeld, vergelijkbaar aan je insuline-suikerspiegel verhaal, van regulatie en haar effect.

Thing is dat ik het niet zou willen scharen onder positieve en negatieve feedback zoals dat in de biologie wordt gebruikt. Een voorbeeld van negatieve feedback: een enzym splitst zijn substraat in x en y en aanwezigheid van stof x remt activiteit van het enzym. De reactie remt zichzelf dus.

Positieve feedback is het omgekeerde.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 55

Re: Besturing en regulering

Maxime,

Negatieve feedback is zoals je aangeeft: de resultaat van de regulatie inhibeert de regulator.

Positieve feedback is omgekeerd: het resultaat van de regeling stimuleert deze regeling: variabele (resultaat) en regulatorsignaal versterken elkaar. In de fysiologie volgt hierop een explosief proces; dit is bv het geval bij de ovulatie waarvoor het FSH en LH het ovarium stimuleren tot productie van oestrogeen. Dit oestrogeen stimuleert de productie van FSH en LH... tot er en eisprong optreedt.

Feedforeward regulatie anticipeert op veranderingen in gereguleerde variabelen zoals de interne lichaamstemperatuur.

Als de lichamstemperatuur begint te dalen gaan door negatieve feedback de temperatuurgevoelige zenuwcellen (centraal gelegen: meten de kerntemperatuur) door negatieve feedback getriggerd worden Er zijn echter ook temeratuursensoren in de huid die de uitwendige temperatuur registreren. Als deze uitwendige temperatuur daalt, wordt dit door deze perifere cellen onmiddellijk gedetecteerd en de informatie wordt naar de hersenen gevoerd. Deze sturen signalen naar de spieren, de bloedvaten, enz. teneinde de inwendige (kern)temperatuur op peil te houden. Deze thermoregulatie responsen worden dus geactiveerd alvorens de inwendige lichaamstemperatuur daalt. Dit is forewardfeedback.

Vriendelijke groet
Alles is altijd overal tegelijkertijd.

Onbezonnen respect voor gezag is de grootste vijand van wijsheid.

Reageer