Ncr en npr en !

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 577

Ncr en npr en !

Hallo,

ik ben even vergeten hoe dit moet, maar kan iemand bijvoorbeeld met behulp van een vaasmodel uitleggen wat nCr doet en nPr doet en ! doet? =)

Bedankt!
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Gebruikersavatar
Berichten: 577

Re: Ncr en npr en !

Graag zou ik ook oefenmateriaal ervoor willen hebben =)
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Berichten: 7.068

Re: Ncr en npr en !

Dit is wel erg gemakzuchtig... Pak je boek er gewoon even bij of zoek op internet (dan zul je zo iets vinden). Als je een specifiekere vraag hebt dan horen we het wel.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Ncr en npr en !

Weet je wat combinaties en permutaties zijn, zonder die knopjes van je rekenmachine?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 577

Re: Ncr en npr en !

Nou ik snap het volgende maar ik wil oefenopgaves :S maar ik kan ze online niet vinden :'(. Dit is wat ik snap, corrigeer me wanneer ik het fout doe:

- nCr staat voor combinaties, dat wil zeggen dat de volgorde van de reeks niet uit maakt.

- nPr staat voor permutaties, dat wil zeggen dat de volgorde van de reeks wel uitmaakt.

- ! staat voor geen idee, dat wil zeggen dat je 6! 6 x 5 x 4 ... x1 doet =)

En tsjah ik snap theorie wel, maar hoe toe te passen :S?
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Berichten: 4.246

Re: Ncr en npr en !

Nou ik snap het volgende maar ik wil oefenopgaves :S maar ik kan ze online niet vinden.
De toepassing zit in het hoofdstuk van kansrekening van je wiskundeboek. Daar wordt het vaak gebruikt.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 577

Re: Ncr en npr en !

probleem is dat het in mijn 3e jaars boek of 2e jaars boek stond en die heb ik niet... (op dit moment niet)
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Ncr en npr en !

ntstudent schreef:- nCr staat voor combinaties, dat wil zeggen dat de volgorde van de reeks niet uit maakt.

- nPr staat voor permutaties, dat wil zeggen dat de volgorde van de reeks wel uitmaakt.

- ! staat voor geen idee, dat wil zeggen dat je 6! 6 x 5 x 4 ... x1 doet =)
Bij combinaties is de volgorde niet van belang, bij kiezen van k uit een groep van n.

Voorbeeld: op hoeveel manieren kan je twee leerlingen kiezen uit een groep van acht.

Permutaties gaan over verwisselingen, het aantal mogelijke volgordes/rangschikkingen.

Voorbeeld: hoeveel anagrammen (mogen onzinnige woorden zijn) heeft "ntstudent"?

Het !-teken staat voor faculteit en wordt gebruik om combinaties en permutaties te berekenen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 4.246

Re: Ncr en npr en !

Graag zou ik ook oefenmateriaal ervoor willen hebben =)
Heb je hier wat aan?
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 577

Re: Ncr en npr en !

Bedankt dirkwb, dat is precies wat ik zocht.

Stel we berekenen hoevaak je "ntstudent" in volgordes kunt zetten, is het dan niet gewoon 9! ?
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Berichten: 7.068

Re: Ncr en npr en !

Stel we berekenen hoevaak je "ntstudent" in volgordes kunt zetten, is het dan niet gewoon 9! ?
Hoeveel anagrammen zijn er van 'aaa'?

Gebruikersavatar
Berichten: 577

Re: Ncr en npr en !

1
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Ncr en npr en !

Inderdaad, dat het aantal anagrammen van n letters gelijk is aan n!, geldt alleen voor n verschillende letters.

Zo is het aantal anagrammen van Tom gelijk aan 3! = 6. Maar wat is het aantal anagrammen van Ann...?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 577

Re: Ncr en npr en !

1 x 2 = 2
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Ncr en npr en !

Ik tel er meer: ann, nan, nna. Zie je? Stel dat je toch 3! zou zeggen, welke verwisselingen tel je dan "te veel"?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer