Maximale snelheid met wrijvingscoefficient 0,8

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

Maximale snelheid met wrijvingscoefficient 0,8

hoi

kheb een vraag ivm met voertuigdynamica

kheb dinsdag examen dus plss snel antwoorden :D

vraag :

bereken de maximale snelheid die kan bereikt worden vanuit rust na een afgelegde weg van 60 m. de wrijvingscoefficient tussen banden en wegdek is 0,8. De gewichtsverdeling is 60voor / 40 achter. Doe de berekening bij een voorwiel aangedreven, achterwielaangedreven en een voor een 4 x 4 wagen

wrs is het vrij gemakkelijk maar ik heb geen idee hoe k het kan berekenen

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Maximale snelheid met wrijvingscoefficient 0,8

Helemaal geen idee? Daar geloof ik niks van. Bedenk eens wat je nodig hebt om een auto op snelheid te krijgen. En hoe kun je dit "iets" maken? Wat is vervolgens de relatie tussen dit "iets" en de wrijvingscoefficient?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Maximale snelheid met wrijvingscoefficient 0,8

Is er iets gegeven over de totale massa van het voertuig ?

Mag je veronderstellen dat die 0,8 geldt gedurende die 60m ? Waarschijnlijk is dit de statische wrijvingscoëfficient maar wanneer je in beweging bent ga je een dynamische wrijvingscoëfficient hebben die lager is.

Is het gegeven bovenaan echt alles wat je weet over het vraagstuk ??

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Maximale snelheid met wrijvingscoefficient 0,8

Is het gegeven bovenaan echt alles wat je weet over het vraagstuk ??
dat is ook alles wat je nodig hebt :D

teken maar eens een schets met verdeling van de zwaartekracht (en dus normaalkrachten en dús maximale wrijvingskrachten)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Maximale snelheid met wrijvingscoefficient 0,8

teken maar eens een schets met verdeling van de zwaartekracht (en dus normaalkrachten en dús maximale wrijvingskrachten)
Je hebt toch geen zwaartekracht en dus ook geen normaalkrachten gegeven ?

Of is die 60 het gewicht vooraan en die 40 het gewicht achteraan ?

Als dit zo is dan had ik de vraag verkeerd begrepen, persoonlijk dacht ik 60% van de totale massa vooraan en 40% achteraan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Maximale snelheid met wrijvingscoefficient 0,8

Ruben01 schreef:Je hebt toch geen zwaartekracht en dus ook geen normaalkrachten gegeven ?

Of is die 60 het gewicht vooraan en die 40 het gewicht achteraan ?

Als dit zo is dan had ik de vraag verkeerd begrepen, persoonlijk dacht ik 60% van de totale massa vooraan en 40% achteraan.
die massa is van belang voor het bepalen van de maximale wrijvingskracht, maar omgekeerd heb je voor eenzelfde vertraging bij een grotere massa ook weer een grotere wrijvingskracht nodig. Als je een en ander op een rijtje zet valt de massa gewoon uit de vergelijkingen weg.

Dus veronderstel desnoods maar een massa, komt altijd goed.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer