Springen naar inhoud

Trein rijdt tegen bepaalde snelheid remweg


  • Log in om te kunnen reageren

#1

jonaske

    jonaske


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2008 - 14:50

hoi

tweede vraag :D

Een trein ( twee wagons ) rijden met een snelheid van 90km/h en remt. De wagon A heeft een massa van 25ton . B een massa van 20 ton. De remkracht is voor beide dezelfde en bedraagt 30 KN. wat is de afgelegde weg tot stilstand en welke kracht ondervindt de koppeling tijdens het remmen .

van de hefboom van rollende wrijving staat niets maar veronderstel dat een spoor van ijzer is gemaakt dus ijzer op ijzer = 0,8 mm en van staal op staal = 0,5 mm

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Bart

    Bart


  • >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 mei 2008 - 14:55

Ik zou zeggen, laat zien hoe ver je bent gekomen. We zijn hier geen huiswerkmachine

van de hefboom van rollende wrijving staat niets maar veronderstel dat een spoor van ijzer is gemaakt dus ijzer op ijzer = 0,8 mm en van staal op staal = 0,5 mm

Stond dit zo in de vraag, want ik begrijp niks van deze zin.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

#3

jonaske

    jonaske


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2008 - 15:10

v = 90 km/h = 25m/s
m= 45 ton = 45000 kg
remkracht is 2 * 30kN


F = m * a ---> a = F/m
a1 = 60 000N / 45 000 kg = -1,333 m/s≤ vertraging

men vraag is nu moet ik die weerstand van die sporen nog in rekening brengen of is die al in rekening gebracht met de remkracht?

#4

Ruben01

    Ruben01


  • >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2008 - 15:23

Je gaat ervan uit in je berekening voor de vertraging dat je de maximale remkracht hebt van 60 000N
Je moet met behulp van formules voor wijvingskrachten kijken of de wrijving groot genoeg is en je dus die 60 000 N wel kan gebruiken.
Als je maximale wrijving maar bijvoorbeeld 25000 N is dan kan je NOOIT met 60 000 N gaan remmen.
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

#5

jonaske

    jonaske


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2008 - 15:28

a = -1,333 m/s≤
v = 25 m/s

--> a = v/t
---> t = v/a = 25/ 1,333 = 18,755 s

s = v0 * t + 1/2 a t≤
s = 25m/s * 18,755 s + 0,5 * 1,333 * 18,755≤
s= 703,3 m

maar wanneer de wrijving nog mee in rekening gebracht zou worden zou de wagon nog sneller vertragen :s

#6

Ruben01

    Ruben01


  • >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2008 - 15:28

Stond dit zo in de vraag, want ik begrijp niks van deze zin.

Dit zijn de gegevens die je nodig kan hebben in je formule voor rollende wrijving.
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

#7

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44880 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 mei 2008 - 15:35

Ik vraag me af of het Łberhaupt iets met de vraag te maken heeft. Die rolwrijving hierbij betrekken lijkt me een beetje overkill voor zo'n oefening. Die rolwrijving is zů klein dat die nauwelijks invloed heeft op de remweg van je trein. Is dat niet een of ander idee dat je meeneemt uit een andere oefening omdat je daar wťl die rolwrijving nodig had?


Hoe dan ook, als ze daar in de oefening niks over vertellen ga je er ook niet zťlf van alles bij verzinnen. De luchtweerstand neem je hier ook niet mee, toch?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#8

Bart

    Bart


  • >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 mei 2008 - 15:37

Wat er bedoelt wordt is dit:

http://www.mechanism...de-wrijving.htm

De vraag is dus of er wel genoeg wrijving tussen de rails en wielen is om een remkracht van 30 kN te leveren.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

#9

Ruben01

    Ruben01


  • >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2008 - 15:42

Wat er bedoelt wordt is dit:

http://www.mechanism...de-wrijving.htm

De vraag is dus of er wel genoeg wrijving tussen de rails en wielen is om een remkracht van 30 kN te leveren.

Inderdaad, dat bedoelde ik.
Omdat de TS reeds de termen hefboom van rollende wrijving gebruikte dacht ik dat hij daarvoor wel een formule zou hebben in zijn cursus dus dacht ik dat een link overbodig was.
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

#10

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44880 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 mei 2008 - 15:43

en dat heeft niks met rollende maar wel alles met glijdende wrijving te maken.

die coŽfficiŽnt ijzer op ijzer haalt de benodigde 0,15 wel,
http://hypertextbook...005/steel.shtml
en zo niet, zolang je geen nadere gegevens hebt zul je er wel van uit moeten gaan dat dat wel zal lukken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#11

jonaske

    jonaske


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2008 - 15:45

neen idd de rolweerstand is hier idd niet gevraagd want dan hadden we de verhouding nodig tussen de hefboom van rollende wrijving en straal van het wiel ---> straal van het wiel is hier niet gegeven dus we kunnen onmogelijk de rolweerstand gaan bepalen

--> nog 1 vraagje

---> op welke manier bereken je de kracht die onstaat in de koppeling tussen de 2 wagons tijdens het remmen ?

#12

Ruben01

    Ruben01


  • >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2008 - 15:52

en dat heeft niks met rollende maar wel alles met glijdende wrijving te maken.

die coŽfficiŽnt ijzer op ijzer haalt de benodigde 0,15 wel,
Bericht bekijken

---> op welke manier bereken je de kracht die onstaat in de koppeling tussen de 2 wagons tijdens het remmen ?

Maak eens een schets met al je krachten op weergegeven en dan moet je dat daar wel uit kunnen halen.

Veranderd door Ruben01, 24 mei 2008 - 15:52

BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

#13

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44880 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 mei 2008 - 15:59

Zolang je niet weet of de wielen slippen of blijven draaien weet je niet of je mag werken met glijdende of rollende wrijving.

verwar niet bij glijdende wrijving de statische en de kinetische wrijving. En verwar deze beide samen niet met rollende wrijving.

Ga er nou maar gewoon vanuit dat de gevraagde 30 kN per wagon geleverd kunnen worden.

---> op welke manier bereken je de kracht die onstaat in de koppeling tussen de 2 wagons tijdens het remmen ?

beide wagons hebben verschillende massa's maar gelijke remkracht. Ze krijgen dus beide en andere versnelling. De ene wagon gaat dus de andere wagon helpen remmen, wardoor de ene minder vertraagt dan hij in zijn eentje zou doen, en de andere zal meer vertragen dan hij in zijn eentje zou doen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#14

jonaske

    jonaske


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2008 - 16:48

F = m1 * a1 ---> a1 = F/m1 = 30 000 / 25 000 = 1,2 m/s≤

F = m2 * a2----> a2= F/m2 = 30 000 / 20 000 = 1,5 m/s≤

a= a2 - a1 = 0,3 m/s≤

wagon B remt wagon A af

Ft = m1 * a = 0,3 m/s≤ * 25 000 kg = 7500 N

klopt dit?

#15

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44880 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 mei 2008 - 18:44

nee, da's een klein misvattinkje. die zware kar wordt niet met 0,3 m/s≤ extra vertraagd.

reken eerst eens uit welke versnelling de totale massa met de totale kracht zal krijgen.

dŠn weet je pas het verschil dat overwonnen moet worden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures