Trein rijdt tegen bepaalde snelheid remweg

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 7

Trein rijdt tegen bepaalde snelheid remweg

hoi

tweede vraag :D

Een trein ( twee wagons ) rijden met een snelheid van 90km/h en remt. De wagon A heeft een massa van 25ton . B een massa van 20 ton. De remkracht is voor beide dezelfde en bedraagt 30 KN. wat is de afgelegde weg tot stilstand en welke kracht ondervindt de koppeling tijdens het remmen .

van de hefboom van rollende wrijving staat niets maar veronderstel dat een spoor van ijzer is gemaakt dus ijzer op ijzer = 0,8 mm en van staal op staal = 0,5 mm

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Trein rijdt tegen bepaalde snelheid remweg

Ik zou zeggen, laat zien hoe ver je bent gekomen. We zijn hier geen huiswerkmachine
van de hefboom van rollende wrijving staat niets maar veronderstel dat een spoor van ijzer is gemaakt dus ijzer op ijzer = 0,8 mm en van staal op staal = 0,5 mm
Stond dit zo in de vraag, want ik begrijp niks van deze zin.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 7

Re: Trein rijdt tegen bepaalde snelheid remweg

v = 90 km/h = 25m/s

m= 45 ton = 45000 kg

remkracht is 2 * 30kN

F = m * a ---> a = F/m
a1 = 60 000N / 45 000 kg = -1,333 m/s² vertraging

men vraag is nu moet ik die weerstand van die sporen nog in rekening brengen of is die al in rekening gebracht met de remkracht?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Trein rijdt tegen bepaalde snelheid remweg

Je gaat ervan uit in je berekening voor de vertraging dat je de maximale remkracht hebt van 60 000N

Je moet met behulp van formules voor wijvingskrachten kijken of de wrijving groot genoeg is en je dus die 60 000 N wel kan gebruiken.

Als je maximale wrijving maar bijvoorbeeld 25000 N is dan kan je NOOIT met 60 000 N gaan remmen.

Berichten: 7

Re: Trein rijdt tegen bepaalde snelheid remweg

a = -1,333 m/s²

v = 25 m/s

--> a = v/t

---> t = v/a = 25/ 1,333 = 18,755 s

s = v0 * t + 1/2 a t²

s = 25m/s * 18,755 s + 0,5 * 1,333 * 18,755²

s= 703,3 m

maar wanneer de wrijving nog mee in rekening gebracht zou worden zou de wagon nog sneller vertragen :s

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Trein rijdt tegen bepaalde snelheid remweg

Stond dit zo in de vraag, want ik begrijp niks van deze zin.
Dit zijn de gegevens die je nodig kan hebben in je formule voor rollende wrijving.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Trein rijdt tegen bepaalde snelheid remweg

Ik vraag me af of het überhaupt iets met de vraag te maken heeft. Die rolwrijving hierbij betrekken lijkt me een beetje overkill voor zo'n oefening. Die rolwrijving is zó klein dat die nauwelijks invloed heeft op de remweg van je trein. Is dat niet een of ander idee dat je meeneemt uit een andere oefening omdat je daar wél die rolwrijving nodig had?

Hoe dan ook, als ze daar in de oefening niks over vertellen ga je er ook niet zélf van alles bij verzinnen. De luchtweerstand neem je hier ook niet mee, toch?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Trein rijdt tegen bepaalde snelheid remweg

Wat er bedoelt wordt is dit:

http://www.mechanismen.be/theoretische_mec...de-wrijving.htm

De vraag is dus of er wel genoeg wrijving tussen de rails en wielen is om een remkracht van 30 kN te leveren.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Trein rijdt tegen bepaalde snelheid remweg

Bart schreef:Wat er bedoelt wordt is dit:

http://www.mechanismen.be/theoretische_mec...de-wrijving.htm

De vraag is dus of er wel genoeg wrijving tussen de rails en wielen is om een remkracht van 30 kN te leveren.
Inderdaad, dat bedoelde ik.

Omdat de TS reeds de termen hefboom van rollende wrijving gebruikte dacht ik dat hij daarvoor wel een formule zou hebben in zijn cursus dus dacht ik dat een link overbodig was.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Trein rijdt tegen bepaalde snelheid remweg

en dat heeft niks met rollende maar wel alles met glijdende wrijving te maken.

die coëfficiënt ijzer op ijzer haalt de benodigde 0,15 wel,

http://hypertextbook.com/facts/2005/steel.shtml

en zo niet, zolang je geen nadere gegevens hebt zul je er wel van uit moeten gaan dat dat wel zal lukken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: Trein rijdt tegen bepaalde snelheid remweg

neen idd de rolweerstand is hier idd niet gevraagd want dan hadden we de verhouding nodig tussen de hefboom van rollende wrijving en straal van het wiel ---> straal van het wiel is hier niet gegeven dus we kunnen onmogelijk de rolweerstand gaan bepalen

--> nog 1 vraagje

---> op welke manier bereken je de kracht die onstaat in de koppeling tussen de 2 wagons tijdens het remmen ?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Trein rijdt tegen bepaalde snelheid remweg

Jan van de Velde schreef:en dat heeft niks met rollende maar wel alles met glijdende wrijving te maken.

die coëfficiënt ijzer op ijzer haalt de benodigde 0,15 wel,

---> op welke manier bereken je de kracht die onstaat in de koppeling tussen de 2 wagons tijdens het remmen ?
Maak eens een schets met al je krachten op weergegeven en dan moet je dat daar wel uit kunnen halen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Trein rijdt tegen bepaalde snelheid remweg

Zolang je niet weet of de wielen slippen of blijven draaien weet je niet of je mag werken met glijdende of rollende wrijving.
verwar niet bij glijdende wrijving de statische en de kinetische wrijving. En verwar deze beide samen niet met rollende wrijving.

Ga er nou maar gewoon vanuit dat de gevraagde 30 kN per wagon geleverd kunnen worden.
---> op welke manier bereken je de kracht die onstaat in de koppeling tussen de 2 wagons tijdens het remmen ?
beide wagons hebben verschillende massa's maar gelijke remkracht. Ze krijgen dus beide en andere versnelling. De ene wagon gaat dus de andere wagon helpen remmen, wardoor de ene minder vertraagt dan hij in zijn eentje zou doen, en de andere zal meer vertragen dan hij in zijn eentje zou doen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: Trein rijdt tegen bepaalde snelheid remweg

F = m1 * a1 ---> a1 = F/m1 = 30 000 / 25 000 = 1,2 m/s²

F = m2 * a2----> a2= F/m2 = 30 000 / 20 000 = 1,5 m/s²

a= a2 - a1 = 0,3 m/s²

wagon B remt wagon A af

Ft = m1 * a = 0,3 m/s² * 25 000 kg = 7500 N

klopt dit?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Trein rijdt tegen bepaalde snelheid remweg

nee, da's een klein misvattinkje. die zware kar wordt niet met 0,3 m/s² extra vertraagd.

reken eerst eens uit welke versnelling de totale massa met de totale kracht zal krijgen.

dán weet je pas het verschil dat overwonnen moet worden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer