Lab/opleiding keuze

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Lab/opleiding keuze

Hallo, wat ik uiteindelijk wil is in een lab gaan werken waar de microscoop een redelijke inbreng heeft ten opzichte van de chemie (wat ik iets minder spannend vind).

Dus de microbiologie trekt mij het meeste.

Ik moet nog wel eerst een opleiding volgen.

Om te kijken welke opleiding de beste keuze is zat ik te denken een de volgende opleidingen;

- Cytologisch - histologisch analist.

- Medisch analist

- Medisch microbiologisch analist

En het liefst een middenkader opleiding niveau 4.

Weet iemand of deze opleidingen opleiden tot hetgeen ik hierboven geschetst heb?

(Of dat er een andere opleiding is die dit wel heeft?)

Vr. groet,

Ron van der Wiele

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Lab/opleiding keuze

In een labo microbiologie wordt er juist zeer weinig gebruik gemaakt van de microscoop. Enkel voor de morfologische kenmerken van de kiem gaat men de microscoop gebruiken. Er worden daartegenover wel veel testen gedaan in een microbiologisch labo. Deze testen steunen dan weer op de biochemische kenmerken van een kiem. Je zal dus automatisch flink wat chemie moeten kennen om microbiologie te doen.

Maar als je echt graag met een microscoop werkt dan raad ik je aan om de opleiding Cytologisch - histologisch analist te volgen.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Lab/opleiding keuze

Als je inderdaad graag achter de microscoop zit en weefsel beoordeeld dan is hystologie uitermate geschikt.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 1

Re: Lab/opleiding keuze

Hoi Ron,

Als ik jou verhaaltje lees, zou ik voor een opleiding cytologie / histologie kiezen. Dat zijn volgens mij HLO maar ook middenkaderfuncties op nivo 4. De duur van de opleiding is 4 jaar, zowel de HLO als nivo-4 variant.

Als je echt van microscopiseren houdt, kun je overwegen de richting cytologie te kiezen. Denk er wel aan dat je dan voornamelijk zittend werk doet en de hele dag door de microscoop zit te turen. Ik schat daarbij in dat het veelal het beoordelen van baarmoederhalsuitstrijkjes betreft, afgewisseld met de non-gyn. (geschatte verhouding 4:1, maar dat is een ruwe schatting).

Laat je eens voorlichten op een laboratoriumschool.

Suc6.

Golgi

Reageer