[wiskunde] Functies in R

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

[wiskunde] Functies in R

Hoi

Ik snap iets niet. Voor functie f met voorschrift y= -5x + 1

Eerst heb ik een functiewaardetabel gemaakt voor f(0) f(1) f(-1), f(2), f(-2), f(3/5) en f(-1,5).

Dan heb ik een cartesisch assenstelsel gekozen en de grafiek van deze functie getekend. En nu wordt er gevraagd: Bepaal met behulp van het voorschrift het reëel getal a waarvoor f(a) = 2. Controleer je resultaat op de grafiek. Hoe moet ik dit doen en wat is de oplossing?

Bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: [wiskunde] Functies in R

Voordat ik begin: ik ben niet zo bekend met deze schrijfwijze, dus ik kan het fout hebben!

Als f(a) = 2, staat a voor x en de 2 is de uitkomst op de y-as. Dus:

-5x + 1 = 2

-5x = 1

x = -(1/5)
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] Functies in R

Beste Dieter,

Allereerst is deze functie van de eerste graad, met 2 punten kun je je grafiek (rechte/lijn) dus volledig tekenen/bepalen.

Als je functiewaarde f(x) gelijk moet zijn aan 2 dan vervang je y in je functievoorschrift door 2. Immers, y = f(x).

Dus: 2 = -5x +1 <=> -5x = 1 <=> x = -1/5

Op de grafiek zul je zien dat met een y-waarde van 2, een x-waarde van -0.2 overeenkomt.

Re: [wiskunde] Functies in R

Bedankt!

De vergelijking kwam bij mij ook zo uit. Maar mijn grafiek komt niet uit dus zal ik daar een fout bij gemaakt hebben, nog eens opnieuw proberen dus.

Doei

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] Functies in R

Je bedoelt de tekening?

Zoals ik al zei volstaan 2 punten, neem bvb de snijpunten met de x-as en de y-as. Of eender welk 2e punt, vermits je er al één hebt nu :wink:

Reageer