"actual", "ideal", en "ought self"

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 11

"actual", "ideal", en "ought self"

Overlaats heb ik wat te horen gekregen over 'actuel-', 'ideal-', en 'the ought self'.

Ik vond het erg boeiend en wil er graag nog wat over willen weten, ik heb al wat gegoogld en heb niets interessants gevonden, dus misschien dat hier iemand er iets meer overweet??

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: "actual", "ideal", en "ought self"

Vrij eenvoudig: "actual self" is het zelf zoals jij het percipieert, je "ideal self" is hoe je zou willen zijn, "ought self" heeft meer te maken met de verwachtingen van anderen. Op het internet kan je meer vinden door te zoeken naar de "self discrepancy theorie" (of zelfdiscrepantietheorie) van Higgins (zie trouwens ook deze post).

PS: Ik heb je titel even gewijzigd i.v.m. spelfoutje.

Gebruikersavatar
Berichten: 11

Re: "actual", "ideal", en "ought self"

ypsilon schreef:Vrij eenvoudig: "actual self" is het zelf zoals jij het percipieert, je "ideal self" is hoe je zou willen zijn, "ought self" heeft meer te maken met de verwachtingen van anderen. Op het internet kan je meer vinden door te zoeken naar de "self discrepancy theorie" (of zelfdiscrepantietheorie) van Higgins (zie trouwens ook deze post).

PS: Ik heb je titel even gewijzigd i.v.m. spelfoutje.
yep, I know. Mh ik bedoelede iets van een site of boek fzo, mh toch bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: "actual", "ideal", en "ought self"

Artikel waarin de theorie wordt gepresenteerd uit de Psychological Review (pdf).

Berichten: 32

Re: "actual", "ideal", en "ought self"

De 'theorie' waar je op doelt is mede geformuleerd door E. Tory Higgins. Misschien heb je daar wat aan.

Ik ken het van mijn studie boek "psychology" door Henry Gleitman e.a.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: "actual", "ideal", en "ought self"

De 'theorie' waar je op doelt is mede geformuleerd door E. Tory Higgins. Misschien heb je daar wat aan.
Ik denk het niet, want ypsilon zei het al:
Op het internet kan je meer vinden door te zoeken naar de "self discrepancy theorie" (of zelfdiscrepantietheorie) van Higgins (zie trouwens ook deze post).


\\edit: oei, ik zag nu pas dat dit alweer een halve maand oud is
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer