Reistijd phoenix

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 105

Reistijd phoenix

Hoe kan het dat de Phoenix in 10 maanden op mars kan landen, terwijl een bemande vlucht bijna 2 jaar gaat kosten? En hoe laten ze een sonde zo snel gaan, dat het in 10 maanden Mars kan bereiken. Ik neem aan dat daar een gigantische snelheid voor nodig is!
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Reistijd phoenix

Hoe kan het dat de Phoenix in 10 maanden op mars kan landen,
enkele reis
terwijl een bemande vlucht bijna 2 jaar gaat kosten?
retourtje
En hoe laten ze een sonde zo snel gaan, dat het in 10 maanden Mars kan bereiken. Ik neem aan dat daar een gigantische snelheid voor nodig is!
Voor aardse begrippen wel ja. Kan ook, want onderweg staan er nergens flitspalen.... :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 105

Re: Reistijd phoenix

Mmm, ik hoorde van mijn leraar dat een enkeltje mars bemand 2 jaar duurde..

Maar mijn vraag was hoe ze aan die enorme snelheid komen. Ik neem aan dat ze die niet al op aarde meegaven..daar is veel te veel energie voor nodig..
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Reistijd phoenix

De aarde draait rond de zon met een snelheid van 54000 km/u. De ontsnappingssnelheid uit een aardbaan is 40000 km/u en dat wordt gewoon door de laatste trap van een geschikte lanceerraket gehaald. Dat is samen dus minstens 94000 km/u oftewel 700 miljoen kilometer in 10 maanden. En dat is meen ik ongeveer de afstand die de phoenix inderdaad afgelegd heeft.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 105

Re: Reistijd phoenix

Bedankt Fred,

dus de sonde wordt in een baan om de aarde gebracht, en door middel van een raket wordt de snelheid opgevoerd tot 11 km/u? Hartelijk dank, dat wilde ik weten!
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Reistijd phoenix

11 km/u?
11 km/s :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 105

Re: Reistijd phoenix

Excuses, dat bedoelde ik :D
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Reistijd phoenix

Die 11 km/s is ten opzichte van de aarde.

De snelheid van 15 km/s waarmee de aarde rond de zon draait krijgt de Phoenix daarbovenop kado zonder dat het de mensheid iets kost.

In feite wordt de Phoenix met een snelheid van 26 km/s (= 11 + 15) in een soort van elliptische baan rond de zon gebracht die na 10 maanden de baan van Mars kruist juist op het punt dat daar dan Mars passeert: http://claudelafleur.qc.ca/images/Phoenix-trajectory.jpg.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 105

Re: Reistijd phoenix

Oke, dank je! :P Gelukkig is de phoenix goed geland op mars! :P Hopelijk gaat er veel ontdekt worden :D
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein

Reageer