[Natuurkunde] magnetisme en koper

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[Natuurkunde] magnetisme en koper

een koperen cilinder begint vanuit rust langs een helling naar beneden te rollen. vanaf een bepaald ogenblik wordt er een krachttige staafmagneet blijvend boven de rollende cilinder gehouden.

welke van de volgende uitspraken is er vanaf dat ogenblik juist? verklaar waarom en waarom de anderre onjuist zijn.

a) de cilinder zal stil blijven staan.

b) de snelheid van de cilinder zal verminderen zonder nul te worden

c) de snelheid van de cilinder zal toenemen

d) de snelheid van de cilinder zal door de magneet niet beinvloed worden

ik vermoed B maar weet niet hoe ik dit in de juiste termen moet verwoorden. en waarom de rest niet kan. :s

Berichten: 284

Re: [Natuurkunde] magnetisme en koper

http://nl.wikipedia.org/wiki/Magnetisme

de koper cilinder wordt dus niet beïnvloed door een magneet omdat deze er geen kracht kan op uitoefenen

Berichten: 13

Re: [Natuurkunde] magnetisme en koper

Ik zelf denk dat er bij dit vraagstuk rekening moet worden gehouden met de volgende aspecten; 1. de hellingshoek, 2. de kracht van de magneet, 3. de afstand van de magneet t.o.v. die van de cilinder.

Wanneer de magneet krachtig genoeg is, en niet te ver van de cilinder wordt gehouden, dan zou ik voor vraag " a " kiezen.

Succes verder.
sam smit schreef:een koperen cilinder begint vanuit rust langs een helling naar beneden te rollen. vanaf een bepaald ogenblik wordt er een krachttige staafmagneet blijvend boven de rollende cilinder gehouden.

welke van de volgende uitspraken is er vanaf dat ogenblik juist? verklaar waarom en waarom de anderre onjuist zijn.

a) de cilinder zal stil blijven staan.

b) de snelheid van de cilinder zal verminderen zonder nul te worden

c) de snelheid van de cilinder zal toenemen

d) de snelheid van de cilinder zal door de magneet niet beinvloed worden

ik vermoed B maar weet niet hoe ik dit in de juiste termen moet verwoorden. en waarom de rest niet kan. :s

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [Natuurkunde] magnetisme en koper

Misschien dat ik veel te moeilijk denk, maar omdat de koperen cilinder in een niet-homogeen magneetveld beweegt zal deze een flux genereren om dit te compenseren. De cilinder is dan in feite een dipool die een precies tegengestelde richting en zelfde grootte heeft als het magneetveld zelf. Aangezien het veld zal veranderen zal er een kracht gaan werken op de cylinder tegen de bewegingsrichting in (F = :shock: (m :?: B) )

De cilinder zal dus vertraagd worden.

Echter, als de cilinder een snelheid van nul heeft bereikt (de kracht moet daar dan wel groot genoeg voor zijn), zal de cilinder de-magnetiseren, omdat er geen verandering meer is van het veld (de cilinder beweegt immers niet meer). De kracht valt dan compleet weg en de cilinder vervolgt gewoon zijn weg weer.

Het kan zijn dat de hellingshoek zo groot is dat de zwaartekracht component zo groot is dat de magnetische kracht de cilinder niet kan vertragen. De cilinder zal dan wel minder hard accelereren vergeleken met een opstelling zonder magneten.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Re: [Natuurkunde] magnetisme en koper

nee, dat is niet te ver gedacht. dat was juist de bevestiging die ik nodig had. bedankt :?:
Bart schreef:Misschien dat ik veel te moeilijk denk, maar omdat de koperen cilinder in een niet-homogeen magneetveld beweegt zal deze een flux genereren om dit te  compenseren. De cilinder is dan in feite een dipool die een precies tegengestelde richting en zelfde grootte heeft als het magneetveld zelf. Aangezien het veld zal veranderen zal er een kracht gaan werken op de cylinder tegen de bewegingsrichting in (F =   :shock: (m   ;) B) )

De cilinder zal dus vertraagd worden.

Echter, als de cilinder een snelheid van nul heeft bereikt (de kracht moet daar dan wel groot genoeg voor zijn), zal de cilinder de-magnetiseren, omdat er geen verandering meer is van het veld (de cilinder beweegt immers niet meer). De kracht valt dan compleet weg en de cilinder vervolgt gewoon zijn weg weer.

Het kan zijn dat de hellingshoek zo groot is dat de zwaartekracht component zo groot is dat de magnetische kracht de cilinder niet kan vertragen. De cilinder zal dan wel minder hard accelereren vergeleken met een opstelling zonder magneten.

Re: [Natuurkunde] magnetisme en koper

Bart,

zou je eens precies kunnen uitleggen waarom de andere oplossingen niet kunnen?( in het kort natuurlijk é)

Want ik begrijp je uitleg wel waarom het antwoord B is maar zou je toch even de anderen kunnen elimineren door te zeggen wat er niet klopt?

Maxime

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [Natuurkunde] magnetisme en koper

maxime10 schreef:Bart,

zou je eens precies kunnen uitleggen waarom de andere oplossingen niet kunnen?( in het kort natuurlijk é)

Want ik begrijp je uitleg wel waarom het antwoord B is maar zou je toch even de anderen kunnen elimineren door te zeggen wat er niet klopt?

Maxime
Ik heb niet gezegd dat het antwoord B is. C zou namelijk ook kunnen, afhankelijk van de grootte van de hellingshoek.

A) lijkt mij vrij logisch. Je hebt een cilinder op een helling en (bij verwaarlozing van de wrijving) zal deze altijd naar beneden rollen. Op dit moment heeft het magnetisch veld nog helemaal geen invloed, omdat er geen veranderende flux is.

D) is misschien wel wat lastiger. Het materiaal koper kan niet zelf magnetisch worden (in tegenstelling tot bijvoorbeeld ijzer) en het is daarom niet direct evident dat de magneet invloed gaat hebben. Maar omdat koper wel een goede ladingsgeleider is, zal de veranderende flux worden gecompenseerd door een stroompje door de cilinder heen. Dit creeert een tegengesteld magnetisch veld. De magneet heeft dus wel degelijk invloed.

Ik neem wel aan dat het magnetisch veld inhomogeen is. Bij een homogeen veld zal er alleen aan het begin even een kracht zijn. Daarna niet meer.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: [Natuurkunde] magnetisme en koper

D) is misschien wel wat lastiger. Het materiaal koper kan niet zelf magnetisch worden (in tegenstelling tot bijvoorbeeld ijzer) en het is daarom niet direct evident dat de magneet invloed gaat hebben. Maar omdat koper wel een goede ladingsgeleider is, zal de veranderende flux worden gecompenseerd door een stroompje door de cilinder heen. Dit creeert een tegengesteld magnetisch veld. De magneet heeft dus wel degelijk invloed.
Het is wel antwoord d.

Het ontstaan van tegen- dan wel meeflux is alleen van toepassing als het magneetveld loodrecht op het dwaroppervlak van de cilinder staat, dus loodrecht op de elektronenbewegong.
Je kijkt alsof je vuur ziet branden!

Reageer