[sk] welke stoffen in welke buizen?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 42

[sk] welke stoffen in welke buizen?

Ik heb 6 reageerbuizen waarvan er ik moet onderzoeken welke vloeistoffen erin zitten.

Bij A) heb ik de volgende:

NaCl, NaI, Na2SO4, Na2SO3, Na3PO4 en NaNO3

Bij B)

Zn(NO3)2, NH4Cl, KCl, FeCl2 en AgNO3

deze stoffen zitten dus in de 6 buizen waarvan ik niet weet welke waarin zit.

en met behulp van de volgende stoffen mag ik dat onderzoeken:
  • zoutzuur
  • salpeterzuur
  • zwafelzuur
  • NaOH
  • ammonium
  • natriumfosfaat
  • ammoniumcarbonaat
  • ammoniomchloride
  • gipswater
  • bariumchloride
  • kalkwater
  • loodaletaat
  • kopersulfaat
  • ferrosulfaat
  • zilvernitraat
ik denk dat a het makkelijkste is door de Na, dus richt ik me op wat achter Na staat. ik kan gebruik maken van neerslagreactie:

Als ik bij alle 6 reageerbuizen zilvernitraat gooi, dan krijg ik neerslag bij 5 buizen behalve 1, de NaNO3. er blijven nog 5. als ik bij de 5 buizen bariumchloride toevoeg, dan krijg lossen de NaCl en NaI goed op en de andere 3 krijgen een neerslag. ik werk volgens tabel 45 van de binas, maar verder kom ik niet. wat is het beste, dat ik kan doen of moet ik mischien op een andere manier werken??

bvd
Life goes on...

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: [sk] welke stoffen in welke buizen?

Hmmm dit lijkt heel verdacht veel op mijn eindexamen praktijkding voor de HAVO, dus het lijkt mij dat je eerst maar even zelf wat meer dingen moet bedenken. Je hebt nog een heleboel stofjes niet gebruikt, en er zijn meer dingen op aarde dan de neerslagreacties..

(als ik toch "in mijn tijd" dit soort websites had ontdekt was ik vast met (nog!) betere cijfers geslaagd.)..
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Gebruikersavatar
Berichten: 42

Re: [sk] welke stoffen in welke buizen?

eehmm ik zit in 5vwo en ik scheikunde is mijn beste vak vandaar dat ik op internet naar hulp zoek, maar als je mij op weg helpt met wat ik bijvoorbeeld zou kunnen gebruiken, dan kan ik een beginnetje maken. dat er andere manieren zijn weet ik ook wel, maar welke ik heb gehoord dat je met kleurenschema kan werken en redox reactie maar hoe dan??
Life goes on...

Gebruikersavatar
Berichten: 42

Re: [sk] welke stoffen in welke buizen?

graag iemand nog tips???
Life goes on...

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: [sk] welke stoffen in welke buizen?

Je aanpak is goed, en je bent op de goede weg. Nu nog even het lijstje afwerken.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 42

Re: [sk] welke stoffen in welke buizen?

oke ik heb wat beter gekeken naar de tabel,

- met behulp van zilvernitraat, ontdek ik de buis met NaNO3

- met loodalletaat, ondek ik NaCl

- vervolgens met Bariumchloride kan ik NaI krijgen (NaCl heb ik dan al)

- en ten slotte met kopersulfaat ontdek ik NaSO4.

- er blijven echter nog NaSO3 en NaPO4, deze zou ik dmv magnesium ontdekken maar die mag ik niet gebruiken, dat is vreemd.
Life goes on...

Gebruikersavatar
Berichten: 42

Re: [sk] welke stoffen in welke buizen?

hoe zit het bij b) want bij a heb je steeds met een stof bezig want Na kon je weglaten, maar bij b heb je steeds 2 stoffen, volgensmij heeft het met kleurenschema te maken, maar hoe moet ik dat bekijken??
Life goes on...

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: [sk] welke stoffen in welke buizen?

De methode bij B is hetzelfde als bij A, alleen heb je meer mogelijkheden. Je kunt proberen te onderscheiden op metaalion én op tegenion. Bovendien staat er een zwak zuur in je lijst. Als je gebruik mag maken van een pH-meter of indicator(papier) dan biedt ook dat mogelijkheden.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer