gevolgen van roken experimenteel aantonen

Moderator: ArcherBarry

Reageer

gevolgen van roken experimenteel aantonen

Ooit deden we op school bij de opendeurdag een experiment die de gevolgen van roken duidelijk maakte. Nu weet ik totaal niet meer hoe dat in z'n werk ging (ongeveer 5 jaar geleden). Ik weet dat het iets was met een colafles ofzo...

Nuja, ik kreeg de opdracht om een verslag te maken over roken en dat naar voor te brengen. Ik zou graag die (of een andere) proef willen doen als inleiding ofzo. Weet iemand hoe ik dit kan doen ?

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: gevolgen van roken experimenteel aantonen

Dat experiment met de fles ken ik niet, maar er zijn verschillende leuke proefjes te doen om de schadelijkheid (of eigenlijk de smerigheid) van roken aan te tonen. Zo kun je iemand rook laten blazen door een tissue, of via een zuigmechanisme rook door een doorzichtig glazen of plastic buisje laten gaan. In het eerste geval zie je een donkere, bruine kring verschijnen en in het tweede geval zet zich een smerige, bruine substantie af tegen de wand van het buisje. Dit bestaat voornamelijk uit teer en nog wat andere verbrandingsproducten. Misschien dat je iets dergelijks ook met een fles kan doen.

En dan te bedenken dat die troep in je longen terechtkomt. Een ironische uitspraak die je soms van rokers hoort is dan ook 'er is maar één weg naar je longen, dus moet je die maar asfalteren'. Tsja... :shock:
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: gevolgen van roken experimenteel aantonen

Vraag een roker eens een trek van zijn sigaret te nemen en zijn adem zo lang mogelijk in te houden. Bij uitademen zie je bijna niets en de uigeademde lucht zou je ook door een buis/tissue kunnen blazen.

[opinie]..als je wilt roken, stel ik voor die troep voor jezelf te houden. [/opinie]
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Re: gevolgen van roken experimenteel aantonen

Volledig akkoord, 'k ben zelf ook anti-roken.

Haha die van dat asfalteren had ik nog niet gehoord. Wel grappig eigenlijk.

Bedankt voor de tips, ik zal ze beide es uittesten (liever laten uittesten want ik krijg geen sigaret in m'n mond) en zien wat er duidelijkst is.

Berichten: 88

Re: gevolgen van roken experimenteel aantonen

In principe toon je geen enkel gevolg van roken aan met deze methode. Daar zijn prospectieve studies met rokers versus niet-rokers, zoals uitgevoerd vanaf de jaren 50, geschikt. Het bruine goedje moet ook nog slecht zijn, dat toon je met die testjes niet aan.

Re: gevolgen van roken experimenteel aantonen

Ik heb op school ook zo eens een testje moeten doen met zo'n plastic fles, is ook al een aantal jaar geleden en weet er niet alles meer van, maar mss helpt dit je toch een beetje vooruit

We hadden een lege plastic colafles (zo eentje van een halve liter) en daar hadden we watten in gestopt (niet volledig vol natuurlijk)

In de hals van de fles stopten we ook watten, en daardoor een sigaret

Wanneer je dan op die fles duwde, kreeg je een zuig-effect zoals bij het trekken aan een sigaret.

Op het einde waren de watten helemaal bruin verkleurd en dat was dan de teerafzetting.

Zo was het ongeveer dacht ik.

Om dat effect aan te tonen heb je eigelijk geen flessen etc nodig, laat iemand gewoon een sigaret oproken en knip het peukje overlangs door, dan zie je dat de filter ook helemaal bruin gekleurd is.

Reageer