Springen naar inhoud

Stoffen om hongergevoel te verhogen in eten

• Log in om te kunnen reageren

*_gast_Charlieboy_*

• Gast

Geplaatst op 26 mei 2008 - 22:28

Hey

Is het waar dat er in sommige voedingswaren stoffen zitten die ervoor zorgen dat je er nog meer van wil eten? Ik denk dan bijvoorbeeld aan fastfood, snoep en chips.
Waar kan ik hier meer informatie over vinden?

Alvast bedankt

(Ik weet niet of dit de juist eplaats is om deze vraag te stellen.)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 mei 2008 - 23:09

Het is gewoon dat vet en zoet eten serotonine vrijsteld in het lichaam. Dat zou ons gelukkiger maken. Dr john Hoebel van de princeton university heeft daar een mooi experiment op uitgevoerd. Hij gaf ratten veel zoets te eten en na het overschakelen op een gewoon dieet werden de ratten nerveus en onrustig.

Er zijn bepaalde geruchten die gaan dat chocolade speciale stoffen bevat die ons gelukkig maken. Deze zijn waar, maar deze speciale stoffen zitten ook in broccoli, wat dan weer niet zo zoet en vet is als chocolade.

Ik wil er wel bijzeggen dat het allemaal nogal controversieel is wat ik schrijf.

Maar neen, speciale stoffen voegt men aan voeding niet toe om de consument verslavend te maken. Zou wettelijk ook niet mogen.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 mei 2008 - 23:09

Als dat zo zou zijn dan lijkt me dat volslagen illegaal. Ik geloof niet dat er E-nummers zijn voor hongergevoelbevorderaars, en ik kan me ook niet voorstellen dat enige fabrikant zich eraan zou wagen zoiets stiekem toe te voegen. Als dat uitkomt (en vroeg of laat doet zoiets dat) zijn de rapen definitief gaar.

Weer een of andere conspiracy-theorie??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8801 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 mei 2008 - 23:57

Nouja, natriumglutamaat (e621) is wel eens van die eigenschap beschuldigd, al is het vooral een smaakversterker die zorgt dat dingen lekkerder worden, niet iets dat hongergevoel veroorzaakt. Dat zou dus best kunnen veroorzaken dat je meer eet van producten waar het in zit, maar dat is niet anders dan pakweg het zout op de friet - dat smaakt zonder ook niet.
Victory through technology

Corwin

Corwin

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 mei 2008 - 20:43

Ook gewoon keukenzout (NaCl) is zo'n smaakversterker. Het zorgt er niet voor dat dingen lekkerder worden, maar versterken de al aanwezige smaak wel. Zo krijg je dus als gevolg dat er in van alles en nog wat (koekjes, pizza, cornflakes, allerhande fastfood...) veel te veel zout zit, want zout mag je gewoon toevoegen aan voedsel. Dit kan zelfs leiden tot verslavingen aan zout! (althans, dit laatste heb ik toch eens gelezen, het was wel in een niet-wetenschappelijk magazine)

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8801 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 juni 2008 - 13:52

Verslaving aan zout? Dat lijkt me nogal een overdreven term, maar het is ongetwijfeld wel zo dat je went aan het zout in eten, en dat daardoor eten met minder zout gewoon niet smaakt. Keukenzout mag verder wel gewoon naar hartelust worden toegevoegd, vooral omdat het een 'ouderwets' ingredient is dat niet aan veiligheidscriteria hoeft te voldoen zoals synthetische toevoegingen dat wel moeten.
Victory through technology

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 juni 2008 - 16:05

Ik voeg al jaren geen extra zout meer toe aan mijn eten. Het is gezonder en je zal merken, dat je de echte smaak van voeding terug leert apprecieren. Ik zou zout niet echt omschrijven als een smaakversterker, maar eerder als een smaakverdoezelaar.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

mrk

mrk

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 juli 2008 - 20:36

Maar toch wordt door veel mensen beweerd dat je van fastfood e.d. alleen maar geen honger krijgt. Ik kan me moeilijk voorstellen dat er in bv een hamburger veel zout zit?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures