[elektriciteit] assymetrisch driefasig net

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 116

[elektriciteit] assymetrisch driefasig net

Als je een assymetrisch driefasig net hebt waarvan je de cosinus phi wilt verbeteren door condensatoren bij te plaatsen in driehoek. Gebruik je dan een symmetrisch driehoek van condensatoren zoals bij symmetrisch netten of zal die driehoek van condensatoren ook assymetrisch zijn?

Ik heb namelijk een assymetrische oefening berekend en kwam in totaal een bepaald reactief vermogen uit. Ik berekende een driehoek van condensatoren die dit reactief vermogen zou opheffen waarbij ik gebruik maakte van een symmetrische driehoek. Ik merkte echter dat bepaalde lijnstromen daalden maar er ook een paar gingen strijgen en dat is nu net niet de bedoeling van het bijplaatsen van condensatoren.

Waarschijnlijk mag je de methode voor het bepalen van condensatoren in symmetrisch netten niet gaan toepassen voor assymetrische netten. Als iemand mij hier even wat uitleg wil over verstrekken. Met ander woorden hoe compenseer je een assymetrisch net? ( Ik kan het reeds voor een symmetrisch ) Alvast dank.

Groetjes,

Pieter

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [elektriciteit] assymetrisch driefasig net

De eerste tegenvraag: wat is er asymmetrisch aan het net, en hoe komt dat?

Tweede vraag: wel eens van symmetrische componenten gehoord?

Gebruikersavatar
Berichten: 116

Re: [elektriciteit] assymetrisch driefasig net

klazon schreef:De eerste tegenvraag: wat is er asymmetrisch aan het net, en hoe komt dat?

Tweede vraag: wel eens van symmetrische componenten gehoord?
Eerste: Enkel de belasting is assymetrisch.

Tweede: Ontbinden in symmetrische componenten is leerstof voor het volgende schooljaar dus nee.

Het gene dat nu van ons verwacht wordt is dat we gewoon de nodige lijn en fase parameters kunnen bepalen bij een assymetrische belasting. Aangezien ik cos phi compensatie bij symmetrische belasting al had gezien trachte ik dat hier ook eens toe te passen wat me rare resultaten gaf.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [elektriciteit] assymetrisch driefasig net

Dit is nog maar halve informatie. Want wat voor soort belasting is dat dan? Compenseren met condensatoren is alleen maar zinvol als de belasting inductief is.

En waarom zet je de condensatoren in driehoek? Staat de belasting ook in driehoek dan?

Kortom, graag wat meer concrete informatie.

Gebruikersavatar
Berichten: 116

Re: [elektriciteit] assymetrisch driefasig net

Ik had het niet echt op een concreet voorbeeld maar dacht misschien dat jij mij het principe kon uitleggen. Ik veronderstelde echter wel een inductieve belasting.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [elektriciteit] assymetrisch driefasig net

Nou ben ik je even kwijt. In je openingsbericht heb je het over een oefening die je hebt gedaan, en waar ongewenste resultaten uit komen. Dan heb je toch een concreet voorbeeld? Laat dat dan eens zien. Misschien zit er een denkfout of een rekenfout in.

Wat natuurlijk ook kan is dat er op een bepaalde fase overcompensatie voorkomt.

Reageer