Moleculen

Moderator: Rhiannon

Berichten: 3

Moleculen

alles bestaat uit moloculen..zijn wij een deel van iets anders

Berichten: 8.614

Re: Moleculen

Allereerst: Het zijn "moleculen" en geen "moloculen".

Voorts begrijp ik de zin van deze topic niet. Wat is je vraag?

PS: Crossposting is hier niet toegestaan.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Moleculen

Ik denk dat hij zoiets bedoeld in de zin van: aangezien wij zijn opgebouwd uit moleculen, kun je dan beschouwen dat wij ook deel uitmaken van een groter geheel? Bijvoorbeeld dat ons zonnestelsel voor een veel groter iets slechts een molecule is.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Moleculen

Het kan dat hij dat ermee bedoeld, maar als hier alle mogelijke interpretaties van de vraag moet laten aan bod komen, springt dit topic straks alle kanten uit. Om hier iets mee te kunnen zal dit verduidelijkt en afgebakend moeten worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 179

Re: Moleculen

Bijvoorbeeld dat ons zonnestelsel voor een veel groter iets slechts een molecule is.
Dat heb ik zelf ook wel vaker gedacht. De overeenkomsten zijn legio. Nou ja, hoef ik niet aan te geven, toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Moleculen

De verschillen zijn dat blijkbaar ook. Ik herinner me een aantal theorieontwikkelingstopics daarover, maar daar moet ik voor naar de zoekfunctie verwijzen.

Berichten: 95

Re: Moleculen

Volgens mij is het niet juist te zeggen dat het ene geheel groter is dan de ander want wat is het geheel dan? Mogen we onszelf zien als geheel? Dat zouden we kunnen, en wat een geheel is en wat niet is dus alleen maar een afspraak die we met elkaar maken. (Bijv. onze armen zijn een gedeelte van ons lichaam en ons lichaam is het geheel.) Het enige wat volkomen volledig is is het heelal. Alles wat er is is dus een gedeelte van het gehele heelal. Dus ja, we zijn allemaal een gedeelte van iets groters, maar moleculen maken geen deel van een kleiner geheel uit, alles is deel van hetzelfde geheel namelijk het universum. En zo zijn sterrenstelsels geen gedeelte van een groter geheel dan moleculen. Dat wij atomen als gedeelten zien van een geheel molecuul en we moleculen als een gedeelte zien van een geheel voorwerp en we die voorwerpen weer als gedeelten zien van nog grotere dingen is volgens mij de menselijke neiging om alles in hokjes te stoppen en overal afspraken over te maken. Wat mij betreft is alles een gedeelte van het heelal en nergens anders van. Alles is een geheel opzich, het enige wat veranderd als je het steeds verder uitzoemt is dat je dan een globaal beeld krijgt van de wisselwerking tussen de verschillende gehelen. Dus bijvoorbeeld een atoom is geen geheel opgebouwd uit neutronen protonen en elektronen, maar gewoon resultaat van de wisselwerking tussen deze, en protonen weer van quarks enz. Het enige geheel is het heelal. Tenminste zo zie ik het.

Berichten: 8.614

Re: Moleculen

De verschillen zijn dat blijkbaar ook. Ik herinner me een aantal theorieontwikkelingstopics daarover, maar daar moet ik voor naar de zoekfunctie verwijzen.
Dit idee is hier inderdaad al enkele keren gepasseerd, telkens min of meer aangepast. Zo heeft de gekende morosoof Harrie Weggelaar hier verscheidene keren geprobeerd om zijn theorie dat atomen uit ruimteschepen bestaan uit de doeken te doen, telkens (terecht) met weinig succes:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=14637

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=28363

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=29708

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=36028
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Moleculen

alles bestaat uit moloculen..zijn wij een deel van iets anders?
Als je het esoterische principe zo als in het klein zo ook in het groot toepast, moet het antwoord ja zijn. Zo zijn wij één van de vele levende wezens. We zijn ook een deel van de Melkweg en een deel van het heelal.

Berichten: 11

Re: Moleculen

tja, is er wel een geheel?

Berichten: 95

Re: Moleculen

tja, is er wel een geheel?


Het universum :D

Berichten: 11

Re: Moleculen

Het universum :D


ja maar stel het is oneindig.. kan het dan een geheel zijn.. iets kan toch pas een geheel zijn als het eindig is?

toch?? :D

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Moleculen

/methinks: café

Gebruikersavatar
Berichten: 179

Re: Moleculen

Ja, moeilijk he, om je dat in te denken!
/methinks: café
Maar om dit nou bij de koffiepraat te zetten....

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Moleculen

Er is geen afgebakende vraag, dus het topic loopt naar allerlei zijpaadjes, die echter best wel interessant kunnen zijn, maar niet noodzakelijk relevant voor het filosofieforum. Hier heb je ook nog de kans dat er een van de beta's tegenaan loopt en dat geeft concrete input.

Reageer