Normalcdf en invnorm algebraïsch berekenen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 316

Normalcdf en invnorm algebra

Hallo,

Ik wil graag weten hoe ik normalcdf(linkergrens,rechtergrens,mu,sigma) en InvNorm(oppervlakte,mu,sigma) met de hand kan berekenen, dus met behulp van formules etc. De formule van de Gauss-grafiek (klokvorm) ken ik wel, maar hoe kan ik dan met grenzen werken en hoe kan ik dan een soort van InvNorm toepassen?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Normalcdf en invnorm algebra

Je kan deze oppervlakte niet algebraïsch bepalen. Het komt er op neer dat de integraal kansdichtheidsfunctie niet in elementaire functies uit te drukken valt.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.246

Re: Normalcdf en invnorm algebra

Je kan deze oppervlakte niet algebraïsch bepalen. Het komt er op neer dat de integraal kansdichtheidsfunctie niet in elementaire functies uit te drukken valt.
Vandaar dus een aparte functie op je Gr die dit voor je uitrekent.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Normalcdf en invnorm algebra

Niet noodzakelijk. Je kan het met tabellen of met erf :D
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.246

Re: Normalcdf en invnorm algebra

Niet noodzakelijk. Je kan het met tabellen of met erf :P
Ouderwets aangezien je Gr bijna altijd bij je hebt :D
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Normalcdf en invnorm algebra

*off-topic* Dan ben ik ouderwets want ik bezit geen GRM, ik doe nog steeds alles met een basic toestel.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 316

Re: Normalcdf en invnorm algebra

En is er ook geen benadering te geven? En hoe komt de GR ongeveer aan zijn antwoord? Want ik wil namelijk een script schrijven die normalcdf kan bepalen/benaderen. :D

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Normalcdf en invnorm algebra

zie hier
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Normalcdf en invnorm algebra

De Gr bepaalt dit waarschijnlijk via de error functie of numerieke integratie.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Normalcdf en invnorm algebra

Niet noodzakelijk. Je kan het met erf :D
Lijkt mij niet echt een behaaglijk bezigheid. Plus je krijgt niet altijd mooie getallen eruit, en dan moet je toch een rekenmachine gebruiken. :D
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Normalcdf en invnorm algebra

En hoe komt de GR ongeveer aan zijn antwoord?
Een rekenmachine geeft een benadering; het feit dat er geen 'gewone' primitieve bestaat, betekent niet dat de integraal niet bestaat.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer