Snelste manier om engels te leren

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 6

Snelste manier om engels te leren

Je hoort her en der zeggen dat de beste manier om Engels te leren is door naar Engelse films te kijken. Veel Engelse literatuur te lezen en ga zo maar door. Maar is dit wel de manier voor iemand die de Engelse taal minimaal beheerst ?

Ik zelf denk van niet iemand die de basis niet beheerst en een geringe woordenschat heeft die kan wel de hele dag naar bijvoorbeeld een Engelse film met ondertiteling gaan zitten kijken maar dat schiet ook weineg op. Maar wat is dan wel manier ? Een heleboel Engelse woorden instampen en daarna over gaan naar werkwoorden. En daarna pas de grammatica ? Zijn jullie het met mij eens dat dit de beste en de snelste manier is om een taal te leren ?

Of is er een andere manier om het sneller onder de knie te krijgen ?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Snelste manier om engels te leren

Grammatica is juist de basis. Ik zou daarmee beginnen.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 329

Re: Snelste manier om engels te leren

Een maand meeleven in een engelssprekend gezin, liefst nog met engelssprekende leeftijdsgenoten, en je spreekt gegarandeerd vloeiend Engels!

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Snelste manier om engels te leren

Grammatica is juist de basis. Ik zou daarmee beginnen.


Ergens heb je daar een punt, maar dat lukt mij ook niet helemaal. Ik ben nu via een collega frans aan het leren, een beetje (en wat hij mij in t frans leert leer ik hem in het nederlands, en dat gaat via engels, dus het is nog best een toestandje.) Maar grammatica heeft geen enkele vat op mn brein zonder zinnen en woorden er omheen die ik al begrijp, rijtjes en regels blijven bij mij op dit lage niveau gewoon nog niet hangen.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Snelste manier om engels te leren

Natuurlijk moet je énige basiswoordenschat wel hebben. Maar om grammatica te leren heb je geen grote woordenschat nodig. Ik zou dus eerst eenvoudige, veelvoorkomende woorden leren (een paar honderd) en dan de grammatica zo volledig mogelijk.

Dan kun je je woordenschat altijd nog uitbreiden. Woorden kun je ook opzoeken, grammatica moet je kennen.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 179

Re: Snelste manier om engels te leren

Of is er een andere manier om het sneller onder de knie te krijgen ?
Als ik mag raden, qwert, schaf wat engelse kinderboeken aan. Met plaatjes, jawel. En een woordenboek erbij voor de uitspraak.

Daarna alleen de kinderboeken zonder of met weinig plaatjes.

Niet lachen, het is echt de beste manier! :D

Berichten: 83

Re: Snelste manier om engels te leren

Er is volgens mij niet één manier die voor iedereen het best is om een taal te leren. Ik lheb zelf heel behoorlijk Spaans geleerd door een combinatie van vier uur per dag privéles en inwonen bij een Spaanssprekend gezin (in Midden-Amerika). Bij die les kwam natuurlijk ook grammatica aan bod. Van Engels heb ik op school de basis geleerd, maar pas toen ik een jaar in de VS was, heb ik echt Engels leren praten en volgen. Anderen leren het juist wel prima van school.

De een heeft veel aan grammaticalessen en woordjes stampen, de ander leert juist sneller van 'gewoon doen'.

Het belangrijkste is eigenlijk motivatie: als je het echt wilt leren, dan lukt het vaak ook wel. Aanleg voor het leren van talen helpt ook, maar is volgens mij niet doorslaggevend.

Berichten: 5

Re: Snelste manier om engels te leren

Grammatica is juist de basis. Ik zou daarmee beginnen.


Bij de meeste andere talen zou ik dat ook zeggen, maar bij Engels is de grammatica zo gering en van zo weinig structuur dat ik denk dat je er het makkelijkst aan doet je vocabulaire zo snel mogelijk uit te breiden. Op welke manier dat het snelst is verschilt dan echter weer per persoon. De een moet woorden zien, de ander moet ze horen en weer een ander moet ze schrijven of spreken. Het is dus zaak te vinden wat voor jou het makkelijkst is en waar je nieuwe woorden kunt vinden. Succes.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Snelste manier om engels te leren

Bij de meeste andere talen zou ik dat ook zeggen, maar bij Engels is de grammatica zo gering en van zo weinig structuur dat ik denk dat je er het makkelijkst aan doet je vocabulaire zo snel mogelijk uit te breiden.
Dat is een populaire misvatting.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Snelste manier om engels te leren

En zelfs als dat zo was, dan zou ik júist de grammatica doornemen. Het zou dan immers erg weinig moeite kosten.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 411

Re: Snelste manier om engels te leren

Ergens harmonieer ik wel met Schooljuf dat er niet één procedure is die voor, om het even wie, de beste/snelste/makkelijkste is. Daarom zal ik u informeren over wat ik de beste methode vind.

Ik zou u niet aanbevelen om 1) te starten met volledig de grammatica, dan het lexicon. Of 2) te starten met eerst het uitbreiden van het lexicon en dan de grammatica. Neen, een melange van beide is volgens mij de sleutel tot een behoorlijk snelle en beheerste kennis van de taal. Leer de grammatica in verschillende componenten met telkens een geringe lijst van te kennen woordenschat. Ik denk niet dat het de snelste manier is om gewoon de basis van het Engels te beheersen, maar ik denk wel dat het één van de beste is. Je zal het behoorlijk snel leren maar de taal ook vooral goed beheersen wat, voor mij, toch nog altijd één van de belangrijkste elementen is als je een nieuwe taal tot je kennis wilt maken.

Ik weet niet of je de taal gewoon snel wilt leren en minder goed beheersen of gewoon behoorlijk snel met een meer beheerste kennis, maar dit is wat ik denk dat het beste is. Voila, mijn contributie, ik hoop dat je er iets aan hebt.

Berichten: 1

Re: Snelste manier om engels te leren

Beste forumleden,

Mijn engels is vrij zwak ik wil binnen nu en 4 tot 5 maanden perfect engels spreken en schrijven. Ik ben super gemotiveerd. Ik zou graag advies van jullie willen hebben hoe ik dit het beste aan kan pakken. Via http://www.bltc.nl/ ben ik van plan om een cursus engels te nemen maar ik heb zo n voorgevoel dat dit een jarenplan gaat duren en dit niet intensief genoeg is. Ik wil ergens intensief engels gaan leren. Kan iemand mij vertellen of iemand hier ervaring mee heeft en waar ik het beste terecht kan. Ik kom zelf uit Amstelveen maar ik ben bereid om te reizen tot een afstand van 50 km af te leggen. Ik hoor het wel. Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Snelste manier om engels te leren

Mijn engels is vrij zwak ik wil binnen nu en 4 tot 5 maanden perfect engels spreken en schrijven.
Hoe goed is je Engels nu? Op zo'n korte tijd 'perfectie' bereiken is onmogelijk. Maar als het om de (korte) tijd gaat, gaat er niks boven een 'onderdompeling' in het buitenland... Wat is het doel van je Engels, want dat kan ook belangrijk zijn voor je traject. De link die je aanhaalde gaat volgens mij vooral academisch Engels aanleren...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: Snelste manier om engels te leren

Hoe goed is je Engels nu? Op zo'n korte tijd 'perfectie' bereiken is onmogelijk. Maar als het om de (korte) tijd gaat, gaat er niks boven een 'onderdompeling' in het buitenland... Wat is het doel van je Engels, want dat kan ook belangrijk zijn voor je traject. De link die je aanhaalde gaat volgens mij vooral academisch Engels aanleren...
Qua woordenschat redelijk, grammaticaal wat minder. Ik heb bepaalde verantwoordelijkheden waardoor het voor mij onmogelijk is om naar het buitenland te gaan. Doel ? Ik doe een IT opleiding op WO niveau en wil mijn engels sterk vebeteren. En hier op de UNI verwachten ze dat je een bepaald niveau engels hebt heb je dat niet dan is het niet mogelijk om bijles te krijgen. Vanaf September worden alle colleges en practica in het engels gegeven.

Ps:Ik ben trouwens waardevol ik heb mijn qwert acount wachtwoord weer gevonden.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Snelste manier om engels te leren

Qua woordenschat redelijk, grammaticaal wat minder. Ik heb bepaalde verantwoordelijkheden waardoor het voor mij onmogelijk is om naar het buitenland te gaan. Doel ? Ik doe een IT opleiding op WO niveau en wil mijn engels sterk vebeteren. En hier op de UNI verwachten ze dat je een bepaald niveau engels hebt heb je dat niet dan is het niet mogelijk om bijles te krijgen. Vanaf September worden alle colleges en practica in het engels gegeven.
Wel, ik heb ook zulke vakken, en dat valt (bij mij toch) reuze mee. De meeste proffen zijn sowieso Nederlandstalig, dus vragen zullen ze nog kunnen beantwoorden als je het echt niet begrijpt. (Overigens is hun Engels dikwijls ook niet 'outstanding' :eusa_whistle: ) En dat Engels went snel.

Nu kan ik moeilijk inschatten hoe goed je Engels nu is. Maar als het is om Engelse hoorcolleges te volgen is het volgens mij voldoende als je pakweg een Engelse film (zonder ondertiteling) kunt volgen. Als de cursussen Engels zijn kun je bijvoorbeeld eens kijken of je vlot een Engels boek kunt lezen. De rest komt dan wel vanzelf bij je opleiding, ook al worden er geen expliciete bijlessen gegeven...

Eenmaal je de basis van woordenschat/grammatica hebt, is voor dat doel het volgens mij het beste je gewoon te oefenen. Engelse boeken lezen, Engelse televisie/films kijken, enzo. Maar eigenlijk lijkt het mij vrij overbodig. Is je Engels zo erbarmelijk?

Ze zullen je er echt niet afrekenen op je Engels, hoor. ](*,)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer